„Örök szerelem, ettől nem lehet elszakadni” – így vallott a visszatéréséről a Mandinernek az olimpiai bajnok
Szász Emese a decemberi országos csapatbajnokságon a gyermekei előtt léphet ismét pástra.
Bár a magyar online médiapiac szereplőinek rövidtávú problémái idén is az Internet Hungary folyosóin oldódhatnak meg, hosszú távon megéri inspirálódni a kétnapos konferencia előadótermeiben, ahol a már megszokott módon a hazai információs társadalom aktuális helyzetével foglalkoznak a felszólalók – mondta a Mandiner.médiának Csermely Ákos. A főszervező a kis és a nagy piaci szereplők együttműködéséről, a Facebook hétköznapivá válásáról, és a jövő hirdetési megoldásairól is beszélt.
Együtt vagy együtt? alcímmel rendezik meg idén az Internet Hungary konferenciát október 16-17-én a siófoki Azúr Hotelben. Arra a kérdésre, hogy valóban összeegyeztethetők-e a nagy kiadók, a kereskedőházak, és a kisebb online médium érdekei, Csermely Ákos a Mandiner.médiának azt mondta: „lehet, hogy kezdetben lesznek nehézségek, de sokunkat rákényszerít majd a gazdasági helyzet az együttműködésre”. A Media Hungary és az Internet Hungary konferenciasorozat főszervezője hozzátette: azért akadnak helyek, ahol a kényszer mellett a közös munka örömöt is jelenthet.
Nagyhatalmak
A 2012-es tavaszi rendezvényen a nehéz gazdasági helyzet mellett a Facebookra helyeződött a hangsúly, Csermely Ákos elmondása szerint azonban mára annyira a mindennapok részévé vált a közösségi oldal, hogy magától értetődően épül bele több szekcióba. „A második napon a mobil, és a tartalomgyártás, például az oknyomozó riportok kapcsán is előkerül majd a Facebook” – ígérte Csermely, aki pontos számot nem tudott mondani arra, mekkora lehet a közösségi oldal súlya a magyar online piacon. „Naprakész adatokat nem tudok, abban azonban biztos vagyok, hogy ha a magyar online világ nem figyel oda, egy nagy mogul bármikor átrendezheti a piacot” – figyelmeztetett a szakember.
A Facebook és a Google súlyát Csermely szintén nem kívánta megtippelni, azt viszont leszögezte: a két cég ma már megkerülhetetlen, és az ügynökségek legjobb stratégiája az lehet, ha tanulni kezdik, ezek mit, hogyan csinálnak. „Érdemes megfigyelni, hogy a Google és a Facebook mit nyújtanak ügyfeleiknek, hogyan mozognak a piacon, és hasznos lehet továbbfejleszteni az általuk kínált lehetőségeket” – mondta a főszervező. Hozzátette: vannak kreatív piaci szereplők, akiknek hasonló szándékaik vannak, és képesek lesznek fennmaradni a külföldi óriások mellett, de léteznek olyanok is, akiknek hamarosan komoly gondokkal kell szembenézniük, ha nem változtatnak hozzáállásukon.
A magyar online szereplők mozgásteréről szólva Csermely annyit jegyzett meg: sok múlik azon, hogy az ügynökségek és a hirdetők „mire vevők”, az Internet Hungary azonban az ő látásmódjukat is megváltoztathatja. Arról, hogy a Média Hungary kiemelt vebdége, Finnország, vagy a stabil gazdasági háttérnek örvendő Svájc és Németország irányt mutathat-e Magyarországnak e téren, a szakember azt felelte: „kint ezeket a problémákat rugalmasabban kezelik, másrészt azonban e területekről is érkeznek rúgások hazánk irányába”.
Hirdetés hibridek
Csermely Ákos egy évvel ezelőtt nyilatkozta: „a közvetlen reklám helyett a PR és a termékelhelyezés kerül majd előtérbe, és ehhez más bevételi lehetőség kapcsolódik majd, mint például az e-kereskedelem. E két-három bevételt segítő eszköz fog összekapcsolódni és egy hibrid hirdetési módszer fog kialakulni ezek ötvözeteként.” A szakember véleménye – elmondása szerint – azóta csak megerősödött e téren, látva a digitális eszközök és a konverzió egyre gyorsuló térnyerését. Megjegyezve, hogy az új rendszer ma még gyerekcipőben jár, majd saját példáján szemléltette az irányt. „Az Internet Hungary-n részt venni szándékozók idén már egy QR-kód beolvasásával is megvásárolhatták jegyüket a konferenciára, és mi pontosan láttuk online felületünkön, hogy melyik reklám a forgalom forrása.” Az üzlet és az e-kereskedelem effajta kapcsolódása hamarosan tipikussá válik, el fog terjedni Csermely szerint.
„Egyre több cég helyez majd el QR-kódot termékein; a nagyáruházakban az emberek ezeken keresztül fogják érvényesíteni kedvezményeiket” – jósolta Csermely, aki szerint így az emberek a pénztárcájukba zsúfolt plasztikkártyáktól is megszabadulhatnak.
Külföldről
A kétnapos konferencia számos előadója között idén is több külföldi nevet találni, akik közül a főszervező először Ian Pearson futurológust emelte ki. Az SMS rendszerének kidolgozója, az aktív kontaktlencse feltalálója Csermely szerint „fantasztikus ember, aki a honnan jövünkből folyamatosan azt számolja, hogy hol leszünk 2-3 év múlva”. Pearson kedden délelőtt a smart cloudról, vagyis a hamarosan szolgáltató-függetlenné váló felhő alapú megoldásokról beszél majd a vendégeknek.
„Szintén nehéz volt megszerezni” Patrick Heneghant, aki 2007 óta a Google munkatársa, és a Google AdWords szakértője Párizsban. Csermely Ákos arra számít, hogy a digitális trend-elemző – akinek egyik kutatási területe Kelet-Európa – „mindenkit egy kicsit nagyobb szakértővé és lelkes rajongóvá varázsol” majd Siófokon. „A Google ma már szinte mindent csinál, és nagyon izgalmas téma, hogy fog kinézni az általa diktált jövő” – mondta Csermely, felhívva a figyelmet a magyar piacon szintén több területen tevékenykedő Origóra és UPC-re. „Bízom benne, hogy az erősen újító Google-nek most is van egy csomó innovációja, amelyeket Heneghan 16-án megoszt velünk” – vázolta elképzeléseit Csermely.
Ki kíváncsi?
Az eddigi jelentkezési adatok alapján az elmúlt évekhez hasonlóan 1200-1300 résztvevőre számítanak. Csermely elismerte: vannak, akik azt mondják, hogy rendezvényeinken fontosabb, mi hangzik el a folyosókon, mint az előadótermekben, de „ők valószínűleg a sok informális megbeszélés miatt nem is jutottak még be előadásra”. Leszögezte: idén is érdemes megnézni a programot, hiszen munkatársaival együtt hónapokon át dolgoztak annak összeállításán. A főszervező véleménye szerint a kínálat – ahogy korábban is mindig – tükrözi a hazai információs társadalom aktuális helyzetét, és releváns problémákra keresi a megoldást. „Lemaradnak, ha kint maradnak!” – tette hozzá.
„Tény, hogy a hazai terepen, a rossz gazdasági körülmények között nehéz hosszú távon gondolkodni, a folyosókon pedig megoldódhatnak a rövidtávú problémák, érdemes mégis megismerni az előadók tapasztalatait, és később nagyon is jövedelmező lehet a termekben begyűjtött inspiráció is” – invitált részvételre Csermely Ákos.