Mi is tagjai vagyunk az Európai Műsorsugárzók Uniójának (EBU) és általában nevezünk egy-egy műsorunkkal a nemzetközi versenyekre – mondta a Mandiner.médiának adott interjúja elején Markovits Ferenc, azzal kapcsolatban, hogy szeptember utolsó hetében, Torinóban zsűritagként vett részt a 64. Prix Italia nemzetközi versenyén. A televíziók, rádiók és online szereplők számára kiírt megmérettetésen idén a magyar rádió három műsorszámát indította.
A legjobb eredményt, az ötödik helyezést Szemző Tibor zeneszerző, rendező, és Forgách András író közös alkotása, A császár üzenete című rádiójátéka hozta el, amely korábban már a Prix Marulic horvát rádiós dráma és dokumentum fesztiválon is sikert aratott. A Kafka életét sajátosan bemutató darabbal kapcsolatban a zsűritagok – akiket Markovitshoz hasonlóan más országokból hívtak – a szokatlan látásmódot emelték ki pozitívumként.
Kevésbé tetszett azonban a külföldi szakembereknek az Időfutár című, szintén az eredeti hangjáték kategóriában induló napi fantasy sorozat. A zsűri úgy látta, egyetlen műsor nem célozhat meg egyszerre több generációt, holott – érvelt Markovits – például a Disney közkedvelt családi filmjei is éppen ezt teszik. „Bár az összes bírát nem győzte meg, egy luganói olasz és egy dél-koreai munkatárs magasra értékelte az Időfutárt tempója, pörgőssége, és misztikus hangneme miatt” – számolt be a műsor szerkesztője.
A harmadik, a dokumentumműsor kategóriában indított, Óráról órára – Ez történt 1956. október 23-án című történeti feature Markovits szerint éppen a történelmi téma miatt nem tudott kiemelkedni, hiszen a díjazott alkotások a mai élet súlyos problémáival, vagy izgalmas emberi történetekkel foglalkoztak. „Egyszerre súlyos és könnyed ez az anyag” – jegyezte meg a szakember egy részletet elmesélve, és emlékeztetve: a sorozatot bárki meghallgathatja a rádió oldalán.
Arra a kérdésre, hogy léteznek-e nemzetközi trendek a rádiós világban, illetve hogy milyen irányba mozdulnak most más országok közszolgálati adói, Markovits Ferenc leszögezte: a gazdasági problémák az egész földrészre rányomják bélyegüket. „Már a korábbi etalon, a BBC is gondokkal küzd” – mondta, majd kifejtette: míg korábban minden korosztály számára készültek naponta adásba kerülő, később letölthető szappanoperák, addig mára a fizetőképes kereskedelmi adók gyakran elszívják az írókat sok korábbi sorozattól. Markovits szerint ugyanakkor az emberek életmódjának, életvitelének megváltozása is nagyban befolyásolja, milyen műsorokra van igény. „A rövid, ütős, pörgős, de igényes produkciók érvényesülnek, és ez a nemzetközi versenyek eredményein is meglátszik” – fogalmazott.