Az EU olyan egyezményt kötött, mint egy nagy katonai háború vesztese

Egyre nagyobb hullámokat ver az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti vámmegállapodás, amelyből egyértelmű, hogy utóbbi jött ki nyertesen. Sebestyén Géza elemzése.

Kedden adja át a francia Alstom vállalat Budapestnek az első, szériagyártású Alstom Metropolis típusú metrószerelvényt ünnepélyes keretek között a 2-es vonal Puskás Ferenc Stadion állomásán. Az első szerelvényt az átadás után este 8 óráig kiállítják az állomáson, így az érdeklődők is megtekinthetik.
A céggel 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és a 4-es metróvonal szerelvényeinek gyártására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es vonalra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a 4-esre 114 millió euróért. A 2-es vonalra szánt járműveket 2008 májusától egy éven át szállították volna le, az első szerelvényt a lengyelországi Katowicében 2008 szeptemberében mutatták be, az Budapestre 2009 februárjában érkezett meg.
Az Alstom által 2009 áprilisában megkezdett típusvizsgálati tesztek során számos műszaki problémát találtak, ezek kijavítása után a cég benyújtotta a végleges típusengedély iránti kérelmét. Az Alstom szerint a fékrendszer Európában széles körben alkalmazott, ezért mentesítést kért a magyar jogszabály alól. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) 2010. július 30-án azt közölte, nem adta meg a végleges típusengedélyt, mert nem jogerős álláspontjuk szerint nem bizonyosodott be, hogy a fékrendszer megfelel a jogszabályban előírtaknak és az előírt biztonsági szintet képviseli.
A végleges típusengedély megszerzésével kapcsolatos csúszások miatt a Fővárosi Közgyűlés 2010 júniusában úgy döntött, ha az Alstom nem szerzi be július végéig a megrendelt új metrókocsik engedélyeit, felbontják a szerződést.
Miután az NKH másodfokon, jogerősen is elutasította a Metropolis szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, a BKV 2010. október 20-án felmondta az Alstommal kötött szerződést.
A főváros és az Alstom-csoport 2011 júliusában megállapodásra jutott, az francia vállalat megkapta a mentességet az általa használt fékrendszerrel kapcsolatban, majd március 24-ig a szerelvény lefutotta az NKH által előírt tartampróbát. Ez után a hatóság június 4-én megadta a végleges típusengedély a szerelvények részére.