Tófalvy azon kérdésére, hogy újságírók helyett miért irodalmárok vezetik a kommunikációs tanszékek jelentős részét, Martint József azt válaszolta: az egyes a tanszékeknél a vezetőség felvételekor követelmény volt a PhD-fokozat. Megjegyezte: ez alól a kitétel alól kevesen mentesültek, de ő közéjük tartozott. Javorniczky Istvánnak ellentmondva az Esterházy Károly Főiskola oktatója közölte, úgy látja, nem kell annyi újságíró, mint ahányan kommunikációs szakon végeznek. Felidézte: legutóbb egy ruházati boltban két Eszterházy Károly főiskolán végzett diplomás – egy történész és egy volt kommunikáció szakos – szolgálta ki. „Körülbelül 10 százalék az, aki egy kommunikációs szak után valóban a szakmában helyezkedik el, és ez jól is van így” – mondta. Martin József ugyanakkor elmondta, jó lenne, ha lenne egy journalism school – akár MA képzés keretében –, de a más jellegű tudás sohasem árt. „A szociológa, a pszichológia, a természettudományok, és van még néhány terület, melyek ismeretei különösen hasznosak lehetnek ezen a pályán, a lényeg az, hogy tanuljanak” – zárta.
Magyari Péter arról beszélt: az ELTE kommunikációs szakja sem újságíróképzés, „egyre kevésbé az”. Mint mondta, fokozatosan előtérbe kerül a tudományos, elméleti megközelítés, amit az iskola egy kötelező féléves gyakorlattal kompenzál. „A médiaszakos hallgatók kétharmadát a kultúra érdekli, 20 százalékuk pedig csak a sportról írna; ha én a harmadik-negyedik órán beviszek nekik egy alkotmánybírósági határozatot, hogy ebből írjanak egy bekezdést, akkor az sokkolóan hat rájuk” – hozta fel saját példáját az újságíró. Hozzátette ugyanakkor: nem érdemes általánosítani, és nem is biztos, hogy problémát okoz ez a tendencia. Martin József ugyanerről úgy beszélt: „hozzánk inkább azok jönnek, akik lemaradnak az egyetemekről, de nagyon üdítő, és kiváló kivételek vannak”. Megjegyezte: a jelentkezők nagyobb része az olvasást, mint ismeretszerzési és örömforrást nem ismeri.