Történelmi építkezés indul Magyarország legforgalmasabb autópályáján, már azt is tudjuk, mikor
Jelentős változásokra lehet számítani.
Az alkalmi úthasználók járnak a legrosszabbul az útdíjfizetési rendszer átalakításával, a kormány ugyanis megszüntetné a négynapos matricát, az éves matrica díját viszont csökkentené. A díjfizetést a főutakra is kiterjesztenék az Origo szerint.
Az Origo úgy tudja, már biztosan átalakítja az útdíjfizetési rendszert a kormány. A nemzeti fejlesztési tárca infrastruktúráért felelős államtitkársága által kidolgozott tervek szerint megszűnhet a 4 napos autópálya-matrica és egy újabb árnövelő tétel épülhet bele az üzemanyagárakba. Megszüntetnék a díjmenetes autópálya-szakaszokat, a díjfizetést pedig kiterjesztenék a főutakra is. Utóbbival párhuzamosan csökkenne az éves matrica díja.
Minderre azért van szükség, mert óriási összeg hiányzik a közúthálózat karbantartási alapjának tekinthető útpénztárból. Elsősorban azért, mert jövőre már nem kap költségvetési támogatást, így elveszti az eddigi bevételeinek közel felét, amit viszont pótolni kell. Egy minisztériumi forrás szerint az alkalmi úthasználók elkerülhetetlenül rosszul járnak a változtatásokkal, de nincs más megoldás.
Az Origo úgy tudja, hogy szintén a bevételnövelés miatt vonják össze a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt-t, az Állami Autópálya Kezelő Zrt-t és a Magyar Közút Nonprofit Zrt-t. Így ugyanis az eredetileg csak infrastruktúrafejlesztésre használható 30 milliárd forintos uniós forrást már fenntartásra is elköltheti a kormány.
A hírportál szerint az is eldőlt, hogy ebben a kormányzati ciklusban mégsem lesz
használatarányos útdíjfizetési rendszer. A késlekedés miatt ugyanis legkorábban 2014-ben lehetne bevezetni, de a hasonló intézkedések mindenhol demonstrációkat, útlezárásokat eredményeznek a fuvarozók részéről, és ezt a kormány a választások előtt már nem akarja vállalni. Az Origo a tervezett változtatásokkal kapcsolatban kereste a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, de csak későbbre ígértek választ kérdéseikre.