Elárulta a MÁV főigazgatója, mi lesz a vasútállomásokkal
Fekete Zoltán kijelentette, első a közlekedési, a vasúti funkció megtartása, ennek rovására fejleszteni nem lehet, de a helyi közösségek ellenében sem.
Kézenfekvő lenne, hogy ahogyan Győr és Bécs között, úgy Pozsony és a kisalföldi megyeszékhely között is közlekedjenek személyvonatok – a határt átszelő sínek azonban kihasználatlanok évek óta. A Mandiner annak járt utána, hogy mi akadályozza, hogy a közösségi közlekedés Szlovákia felé is felvehesse a versenyt az autóval.
Budapestről jó kétóránként megy Intercity Bécsbe – ezek javarészt az osztrák vasúttársaság modern Railjet szerelvényei, melyek a határig Tatabányán, Győrben és Mosonmagyaróváron állnak meg. Akinek nem kell sietnie, és költeni sem akar annyit az utazásra, az Győrből személyvonattal is eljuthat Ausztriába: az Eurégio-vonatok kétóránként indulnak. Kézenfekvő lenne tehát, ha a Győrhöz Bécsnél közelebb lévő Pozsonyba is el lehetne jutni kötött pályán, ha már egyszer ott vannak azok a sínek, ez jelenleg azonban nem lehetséges. (Budapestről egyébként el lehet jutni Pozsonyba átszállás nélkül - ezek a szerelvények azonban nem Győr, hanem Vác felé közlekednek.)
A közszolgáltatás része?
Mint azt egy helyi közlekedési szakértőtől megtudtuk, a lényeg a politikai akarat hiánya: a nemzetközi szolgáltatást egyszerűen nem akarják a közszolgáltatás részének tekinteni, a torz finanszírozási rendszer miatt viszont így nem hozható ki nullszaldósra. Persze műszaki okok is nehezítik a Pozsony-Győr-járatot. A MÁV Flirt személyvonatainak például nincs típusengedélye Szlovákiában – a magyar államvasút másik viszonylag új szerzeményének, a Talentnek azonban igen, azonban azzal csak Ligetfaluig lehet elmenni, a visszafordításhoz pedig már nincs elég peronos vágány. Ehhez jön még az is, hogy bizonyos járműtípusok zavarják a Szlovákiában használt biztosítóberendezést, északi szomszédaink pedig nem is tudnak fogadni körüljárós vonatot.
Fentieken kívül akadálya a villanyvonatok közlekedésének nincs, mert bár Szlovákiában kétféle rendszerben, 3 kV-os egyenárammal, illetve 25 kV / 50 Hz váltóárammal vannak villamosítva a vonalak, a szóban forgó szakasz ez utóbbi rendszerben üzemel, ami megegyezik a magyar nagyvasúti pályáknál alkalmazottal. (A 3 kV-os pályák Szlovákia északi részén vannak, mivel a cseh és a lengyel vasút is ezt használja.) A határátmeneten kívül mindkét oldalon van személyszállítás, és jelentős teherforgalma is van a vonalnak, tehát annyira rossz állapotban nem lehet – bár a 80 km/h-s pályasebesség nem túl fényes.
A MÁV 2007/08-as menetrendjében az akkor még Rajkán át az Adriai- és a Fekete-tenger felé közlekedő nemzetközi gyorsvonatok mellé betervezték a személyvonatot is Győr és Pozsony között – „közlekedik külön rendeletre” korlátozással. Ebből semmi nem lett. A 2008/09-es menetrendben már szó sincs személyvonatról, sőt, a cseh vasúttársaság az előbb említett Amicus és Jadran gyorsvonatait is megszüntette azóta. (Ennek okát sajnos nem sikerült kiderítenünk, a cseh vasút ugyanis egy hónapja nem válaszol az e-mailünkre.)
A busz sem alternatíva
A kisalföldi utasokat nemcsak a MÁV, a Volán is szivatja azzal, hogy nem viszi el őket a szlovák fővárosba. Még valamikor a 70-es, 80-as években a Kisalföld Volán is indított autóbuszjáratokat Pozsonyba, Mosonmagyaróvárról és Győrből is. Először előbbi, később utóbbi állt le az alacsony bevétel miatt. A kegyelemdöfés január 10-e volt, amikor a Volánbusz Zrt. Budapest - Győr - Mosonmagyaróvár - Pozsony járata is megszűnt, pontosabban lerövidült Rajkáig (mivel ez a járat belföldi utazásra is igénybe vehető, és a belföldi szakaszt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nem engedte leállítani). „Így mondjuk még kevesebb értelme van neki, hiszen a nemzetközi utasok elvesztek, viszont az autóbusz és a gépkocsivezető fél napot vesztegel Rajkán, tehát alig spórolnak valamit” – értékel a Mandinernek a győri közlekedési szakember. Pozsonyig úgy lehet most eljutni a legegyszerűbben, ha valaki Rajkáig valahogy elmegy, ott pedig felszáll a határ menti faluig egyóránként közlekedő pozsonyi helyijáratos autóbuszra.
Új nemzetközi járat indítását a szolgáltató kezdeményezheti, ha úgy gondolja, hogy ez neki anyagilag megéri. Persze ilyenkor is kell engedélyt kérni a minisztériumtól, illetve a külföldi partnerektől a pályaudvar-használatról, például. De a fenti előzmények után nem túl valószínű, hogy valaki új járatot akarna indítani, amikor a korábban meglévőket is megszüntették, véli a szakember. Jelenleg bizonyos magáncégek hosszabb, Prágáig közlekedő járataival lehet eljutni többek között Pozsonyba is. Az Orangeways és a Student Agency is napi két járatpárt közlekedtet ebben a viszonylatban, ezekre Győrben is fel lehet szállni, Mosonmagyaróváron viszont nem. Külön vicces, hogy a Volánbusz nem engedi be a diszkonttársaságokat a népligeti pályaudvarára, ezért a Student Agency a Planetárium elől, az Orangeways pedig a Fradi-pálya mellől indítja a buszokat az éjszakai járatok megállóhelyeiről.
Mi kell ahhoz, hogy legyen vasút?
Népi kezdeményezésre maximum kishatárforgalmi, vagyis az országhatár 50 km-es körzetén belüli járatokat szoktak indítani, de ilyen Rajka és a szlovák oldal között nem volt. A nemzetközi járatok ügyében Magyarországon a mindenkori közlekedési minisztérium dönt, legyen szó közútról vagy vasútról. A Mandiner ezért megkereste az illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, ahol a sajtóosztály azt a választ adta, hogy bár vannak műszaki és engedélyeztetési akadályok, a MÁV-Start Zrt. már kezdeményezte a határmenti regionális forgalom újraindítását Rajka és Hidasnémeti határállomásokon.
„A vasúttársaság tájékoztatta a szlovák személyszállító vasútvállalatot és infrastruktúra-kezelőt arról, hogy vizsgálja új regionális vonatok indítását Győrből Pozsony felé. A szlovák ZSSK vasútvállalat nem utasította el azt a felvetést, hogy e vonatok közlekedtetését magyar megbízásból lebonyolítsa. Ez a megoldás megkönnyítené a gyakorlati megvalósítást, hiszen a ZSSK rendelkezik a szlovákiai forgalomra alkalmas járművekkel. A ZSR infrastruktúra-kezelő társaság jelezte: a ZSSK vagy a Szlovákiában működési engedélyt szerző MÁV-START Zrt. részére is kiutalhatja a szükséges menetvonalakat. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a kérdéskör összetettsége és a Varratmentes Európa programhoz való kapcsolódása miatt a közeljövőben a szlovák társtárcával folytatandó egyeztetéseken tervezi felvetni a vonatok kérdését” – áll a minisztérium lapunknak küldött válaszában.
Videónkon a Bécs és Pozsony között óránként közlekedő vonatot láthatják.