Az oroszoknak továbbra is Kelet-Európát és interkontinentális birodalmuk többtucatnyi népét kellene uralniuk. A nagyszerb ideológia képviselői máig nem mondtak le a balkáni népek vezetésének igényéről: szerintük az albánok, a bosnyákok, a horvátok meg a szlovének idővel megtörnek majd, és megértik, hogy természetes szerepüket a világban Szerbia alattvalóiként töltik be. A trianoni békeszerződéssel megalázott magyar psziché képtelen elfogadni, hogy az első világháború győztesei nemcsak a hegyeitől és a tengerétől, de a birodalmi ábrándjaitól is megfosztották: többé nem tekinthet magára a tótok, a rácok meg az oláhok gyámjaként, hanem kénytelen ezeket szlovákoknak, szerbeknek és románoknak nevezni, ahogy a történelmi államából kihasított területeken létrehozott országaik létezését is tudomásul kellett vennie. A második világháborúban elbukott revíziós politika és Rákosi rémuralma után Kádár adott vissza valamennyit a kultúrfölény érzetéből: a legvidámabb barakk biztonsága, a gazdagodás lehetősége és a látszólagos különállás érzete büszkévé, elégedetté és a térségben egyedüliként jóllakottá tette a kádári kisembert – de mert az ebül szerzett jószág ebül vész el, a rendszerváltás mindent elvett a magyaroktól.
Hasonló katasztrófát az orosz nép is átélt: a Szovjetunió összeomlása és a csatlós államok távozása után képtelenek voltak megválaszolni azt a kérdést, hogy miért áldozták fel húszmillió ember életét. »Mégis elvesztettük a világháborút« – gondolta sokmilliónyi elkeseredett orosz, és nem is teljesen alaptalanul. A szerbek kétszer is létrehozták Jugoszláviát, egyszer királyságként, egyszer szocialista szövetségi köztársaságként, és rendre kiderült, hogy amint lehetőség nyílik rá, a Szerbiának alávetett népek kiválnak, és ha kell, fegyverrel védelmezik magukat korábbi uraiktól.
Az államszocializmus megbuktatásában a lengyelek, a csehek és a románok egyaránt részt vettek, nem is beszélve a Baltikum Szovjetunióból kivált népeiről, s amint megszabadultak elnyomóiktól, hozzáláttak a maguk nemzeti sikert célzó, huszonegyedik századi narratíváinak megalkotásához – az oroszokkal, a szerbekkel és a magyarokkal azonban mintha csak megtörtént volna a rendszerváltás, aligha csoda, hogy nemzeti emlékezetükben a nagy történelmi fordulat nem sorsuk jobbra fordulásaként él. Nem kétséges, hogy a legtöbb kelet-európai nemzet nacionalizmusát hasonló sérelmi vonások jellemzik, de egyedül az oroszok, a szerbek és a magyarok tekintenek a rendszerváltásukra társadalmi siker helyett nemzeti tragédiaként. A három vesztes országban nem fogalmazódtak meg jövőbe mutató célok, és nem ment végbe polgári átalakulás. Az oroszok, a szerbek és a magyarok nem játszottak szerepet a maguk felszabadításában, és a piaci viszonyok megszületése is kudarcként él a fejükben: úgy élték meg, hogy a Nyugat betört hozzájuk, és rájuk erőltette a berendezkedését, amit nem kért tőlük senki – nem a cellájából kiengedett fogoly szabadságát, hanem az intézmény védelmét és biztonságát nélkülöző hajléktalan elveszettségét tapasztalták meg. A történelem így nyújtja be a számlát: aki megszenvedi az elnyomást, elnyeri a szabadságot – aki megszereti az őrizetet, elszenvedi az elkallódottságot.
Az oroszokra tízévnyi nyomorúságos elszegényedés, káosz, korrupció és rettenetes háborúk sora várt – nem csoda, hogy a zavaros évtized végén a rendpárti Putyin megváltóként lépett az egykori birodalom élére. Az új elnök eleinte nyugatos politikát folytatott, de csakhamar rájött, hogy a tartós hatalom kulcsa a sérelmi politika, az orosz történelmi szerepből pedig nem következhet más, mint a szovjet birodalom feltámasztása. A szerbek története hasonlóan alakult: ők a viszonylagos jólétet biztosító titói Jugoszlávia megőrzését tekintették a maguk küldetésének, melynek érdekében háborúzni kezdtek újdonsült szomszédaikkal – utolsó ilyen kísérletüknek a sérelmeiket nem értő Nyugat precíziós bombatámadásai vetettek véget 1999-ben. Az egymást amúgy is testvérnek tekintő orosz és szerb nép a történelem vesztesének érezte magát, és a Nyugatot tekintette új ellenségének.
A magyarokkal ugyanez történt: negyvenöt évnyi elfojtás után a rendszerváltás éveiben családi beszélgetések visszatérő tárgya volt, hogy a nagyhatalmak »visszaadják-e Trianont« – az aluljárókat elárasztotta az irredenta irodalom. Persze kevesen gondoltak tényleges revízióra, de milliók hitték, hogy a kádárizmus barakkok közt érvényesülő kultúrfölénye, a kikerülő-ügyeskedő gazdaság tapasztalata majd a rendszer bukása után is érvényesül. Amikor aztán kiderült, hogy a rendszerváltásnak ára van, a magyarok lélekben ismét a sajátosan kívülálló, nekik viszonylag élhető országot berendező Kádárral tartottak.