Másrészt, az iniciatíva kapcsán hiba lenne figyelmen kívül hagyni azt az összeurópai, és azon belül kifejezetten nyugat-európai politikai klímát, amely az elmúlt másfél évben - köszönhetően a háborúpárti és elhibázott szankciós politikának - drasztikusan veszített mind a versenyképességéből, mind pedig a világban betöltött befolyásának mértékéből. Ezt orvosolandó éppen azok a nyugati tagállamok kezdték el a reform áterőltetését sürgetni, amelyek a saját bőrükön érzik Washington háborúpárti lobbijának kőkemény nyomásgyakorlását, s amitől úgy kívánnak részlegesen megszabadulni, hogy végleg kicsavarják a szuverén külpolitikával rendelkező tagállamok kezéből a felelős, békepárti politikát megtestesítő és a nemzeti érdekeiket szem előtt tartó döntés jogát.
Adódik a kérdés, az elmúlt években látott hasonló felvetések, illetve a mostani, „Baráti Csoport” nevet viselő kezdeményezés tükrében milyen kilátások várnak az unió e kiemelt fontosságú munkaterületét érintő döntéshozatalára?
Lényeges szempont, hogy a javaslat már önmagában azt irányozza elő, hogy a jövőben el kellene térni az Európai Unió alapokmányában lefektetett rendtől annak érdekében, hogy a tagállamoknak ne legyen lehetőségük önálló külpolitikára. Magyarán, amennyiben az unió kétharmados többsége úgy dönt, hogy egy külpolitikai döntésben állást foglal,
akkor egyetlen tagállam sem húzhatja ki magát alóla.
Hogy jogilag ez mennyire bizonyul majd működőképesnek, az igencsak kérdéses, hiszen hiába szükséges az erről szóló tárgyalások megkezdéséhez 27 helyett mindössze 14 tagállam egyszerű többsége, ahhoz, hogy a döntés de jure megállja a helyét, az unió valamennyi tagállamának jóvá kellene azt hagyni.
Ám bizonyosan kijelenthető, hogy a jogi útvesztőn, valamint az ezt hivatott kiskapuk alkalmazásán túl - mint például a konstruktív tartózkodás elvének használata vagy a kereskedelempolitika tárgykörének kibővítése -, az említett tagállamok, illetve Brüsszel előtt egy sokkalta nagyobb akadály tornyosul majd. Ezt az akadályt pedig úgy hívják: Magyarország, amely Európában a józanész és a nemzeti érdek legerősebb képviselője, s amely számos hasonló elképzeléssel bíró, ámde politikai mozgástérben szűkebb lehetőségek mentén kormányzó országok mankójaként is funkcionál.