akkor egyetlen tagállam sem húzhatja ki magát alóla.
Hogy jogilag ez mennyire bizonyul majd működőképesnek, az igencsak kérdéses, hiszen hiába szükséges az erről szóló tárgyalások megkezdéséhez 27 helyett mindössze 14 tagállam egyszerű többsége, ahhoz, hogy a döntés de jure megállja a helyét, az unió valamennyi tagállamának jóvá kellene azt hagyni.
Ám bizonyosan kijelenthető, hogy a jogi útvesztőn, valamint az ezt hivatott kiskapuk alkalmazásán túl - mint például a konstruktív tartózkodás elvének használata vagy a kereskedelempolitika tárgykörének kibővítése -, az említett tagállamok, illetve Brüsszel előtt egy sokkalta nagyobb akadály tornyosul majd. Ezt az akadályt pedig úgy hívják: Magyarország, amely Európában a józanész és a nemzeti érdek legerősebb képviselője, s amely számos hasonló elképzeléssel bíró, ámde politikai mozgástérben szűkebb lehetőségek mentén kormányzó országok mankójaként is funkcionál.
„Senki ne várja, mert senki nem is várhatja, hogy mi majd alávetjük magunkat ennek a kiszámíthatatlan, progresszív, németek által vezetett külpolitikának […] Mi készen állunk a harcra, most is helytállunk a háborús propagandával szemben" – összegezte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a magyar kormány ezügyben vallott elköteleződését, amely szemmel láthatóan megihlette Lengyelországot is. Ugyanis a reform megszellőztetését, illetve a magyar kormány azonnali és konfrontatív kiállását követően Varsó is egyértelműen jelezte, sem most, sem pedig a jövőben nem hajlandó lemondani az egyhangú döntéshozatal elvéről, mivel indoklása szerint „a háború és béke kérdésében minden döntés a tagállamok szuverén joga”. Érdemes megjegyezni, a katonailag semleges Ausztria, amely hazánkhoz hasonlóan szintén nem küld fegyvereket Ukrajnába, ugyancsak jelezte Brüsszel felé, hogy
a német kezdeményezés ellenkezik az uniós demokrácia elvével, ennél fogva nem is támogatja azt.