„A modern, korszerű oktatás megteremtése érdekében – a béremelésen túl – szükséges a jelenlegi NAT hatályon kívül helyezése, a pedagógusok bürokratikus terheinek csökkentése, nagyobb szakmai önállóságuk biztosítása. Azonnal csökkenteni kell a pedagógusok és a diákok terheit, valamint új egyensúlyt kell kialakítani a kompetencia alapú és a lexikális tudás között. Ha mindezt megteszi a kormány, akkor és csak akkor van értelme bármilyen teljesítményétékelés bevezetésének.
Azok a fiatalok és pedagógusok, akik most a Tudásmeneten vesznek részt, nem divatból teszik. Értik, hogy ha nem kapnak megfelelő oktatást, nem szerzik meg azt a tudást, amire szükségük van, versenyhátrányba kerülnek a munkaerőpiacon a francia, a dán, a holland, a német és más uniós tagállamokban élő kortársaikkal szemben. Ezt a diákok értik, a kormány meg sem próbálja megérteni, a teljesítményértékelés ebben a rendszerben nem javítja az oktatás minőségét, csak a megfélemlítés egyik eszközeként funkcionál.
A Fidesz-kormány elvette a pedagógusoktól a legfontosabbat, a szakmai szabadságot, amiért érdemes a pedagógus pályát választani. Az állam, az oktatáspolitika feladata az lenne, hogy meghatározza azt a követelményrendszert, amelyet mindenkinek teljesítenie kell, emellett kontrollálja, kérje számon szigorúan az eredményt. De hogy hogyan juttatják el a diákot ehhez a követelményrendszerhez, ahhoz sokkal nagyobb szabadságot kell biztosítani a pedagógusoknak.
Az, hogy Tudásmenetet kell szervezni a rendszerváltás után 33 és az EU-csatlakozás után 19 évvel, mindent elárul a kormány oktatáshoz, tudáshoz, a tudásalapú társadalomhoz és a gazdasághoz, vagyis Magyarország jövőjéhez való viszonyáról.”
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán