Autósok, figyelem: így alakulnak az üzemanyagárak a kutakon
Az előrejelzések szerint nyílik az olló a gázolaj és a benzin ára között.
Mivel így nem jelent már politikai előnyt, januártól biztosan kivezetik.
„Hogyan függ össze az árstop problémája a finomítók karbantartásának kérdésével?
A Mol más nagykereskedőkkel szemben nem tud elmenekülni, de mára egyre nehezebben tudja kezelni a kialakult helyzetet. Komoly gondot jelent számára például, hogy a finomítók karbantartása, amelyet tavaszról nyár végére halasztottak, olyan plusz problémákat okozott, amelyek a tavaszi karbantartás esetén nem jelentkeztek volna, a halasztás miatt azonban előjöttek. Ezért is okoz nagy gondot a Mol számára a plusz 30 százalék kúthálózat ellátása. Hozzá kell tenni azonban, hogy nem csupán az ellátandó kutak száma növekedett, de a nyomott árak miatt az ország üzemanyag-fogyasztásának mennyisége is több mint 20 százalékkal emelkedett a tavalyihoz képest. Így pedig a Molnak jóval 30 százalékkal többet kell szállítania.
Az elmúlt években átlagosan 5 millió liter üzemanyag fogyott naponta Magyarországon, az utóbbi időben azonban az ársapka hatása miatt 8 millió is gazdára talál, míg tavasszal, amikor az emberek megrohamozták a kutakat, akkor ez közel 15 millió literre ment fel.
Okozhat-e további ellátási problémát az orosz olajra kivetett európai embargó?
Egyértelműen igen. Ehhez tudni kell, hogy a Mol az üzemanyag-ellátást két finomító, a százhalombattai és a pozsonyi összehangolt működésével állítja elő. Ez például azt jelenti, hogy míg a pozsonyi finomító több benzint, addig a százhalombattai több dízelt termel. A problémát pedig az fogja jelenteni, hogy az olajtermékekre vonatkozó embargó életbelépését követően az orosz alapanyagból finomított termékekkel tilos lesz az országok közötti kereskedelem. Így a Mol két EU-s országban működő finomítójából nem tudja majd összehangoltan ellátni a nekik otthont adó országokat sem, hiszen például a pozsonyi finomítóból nem szállíthat Magyarországra benzint, onnan nem elégítheti ki majd az itteni fogyasztók igényeit.
Tehát hiába jön vezetéken keresztül orosz nyersolaj a Mol finomítóiba, ha az embargó kifejezetten megtiltja az orosz olajból előállított üzemanyagok országok közötti forgalmát.
Ez azt jelenti, hogy míg a Mol eddig ellátásilánc-menedzsmenttel optimalizált a finomítói között, az embargó életbelépését követően ezen eljárása tilalom alá esik, ami tovább fokozhatja az ellátási problémákat.
Mit gondol, a kormány januártól teljes mértékben kivezeti az üzemanyagár-stopot?
Sajnos, ezt ma még nem lehet tudni, holott mind a Független Benzinkutak Szövetsége, mind a Mol tett javaslatot a kivezetésre.
Amennyiben a támogatás fennmarad, annak véleményem szerint mindenképpen célzottan, például szociális alapon kellene működnie, de semmiképpen sem a kiskereskedelmi áron keresztül.
Tehát nem közvetlenül a kiskereskedelmi árakat kellene lenyomni, hanem kompenzációt kellene biztosítani, célzottan. Van erre rengeteg módszer, a magyar kormány azonban eddig kizárólag a kiskereskedelmi árak korlátozásában gondolkodott az ársapkával, mára pedig látszik, hogy ez nem működik. Az embargót követően pedig biztosan még kevésbé fog működni.”
Nyitókép: MTI/Kovács Attila