„Hogyan függ össze az árstop problémája a finomítók karbantartásának kérdésével?
A Mol más nagykereskedőkkel szemben nem tud elmenekülni, de mára egyre nehezebben tudja kezelni a kialakult helyzetet. Komoly gondot jelent számára például, hogy a finomítók karbantartása, amelyet tavaszról nyár végére halasztottak, olyan plusz problémákat okozott, amelyek a tavaszi karbantartás esetén nem jelentkeztek volna, a halasztás miatt azonban előjöttek. Ezért is okoz nagy gondot a Mol számára a plusz 30 százalék kúthálózat ellátása. Hozzá kell tenni azonban, hogy nem csupán az ellátandó kutak száma növekedett, de a nyomott árak miatt az ország üzemanyag-fogyasztásának mennyisége is több mint 20 százalékkal emelkedett a tavalyihoz képest. Így pedig a Molnak jóval 30 százalékkal többet kell szállítania.
Az elmúlt években átlagosan 5 millió liter üzemanyag fogyott naponta Magyarországon, az utóbbi időben azonban az ársapka hatása miatt 8 millió is gazdára talál, míg tavasszal, amikor az emberek megrohamozták a kutakat, akkor ez közel 15 millió literre ment fel.
Okozhat-e további ellátási problémát az orosz olajra kivetett európai embargó?
Egyértelműen igen. Ehhez tudni kell, hogy a Mol az üzemanyag-ellátást két finomító, a százhalombattai és a pozsonyi összehangolt működésével állítja elő. Ez például azt jelenti, hogy míg a pozsonyi finomító több benzint, addig a százhalombattai több dízelt termel. A problémát pedig az fogja jelenteni, hogy az olajtermékekre vonatkozó embargó életbelépését követően az orosz alapanyagból finomított termékekkel tilos lesz az országok közötti kereskedelem. Így a Mol két EU-s országban működő finomítójából nem tudja majd összehangoltan ellátni a nekik otthont adó országokat sem, hiszen például a pozsonyi finomítóból nem szállíthat Magyarországra benzint, onnan nem elégítheti ki majd az itteni fogyasztók igényeit.