„ÁLLAMCSÍNYEK VIROLÓGIÁJA
Minden eddigi társadalom története a vírusok története – így parafrazálhatnánk a Kommunista kiáltvány legendás kezdőmondatát, utalva arra, hogy az emberiség számos katonai, gazdasági és kulturális eseménye megelőzte, vagy követte a világjárványokat. A terjedő betegségek a haladás fonákjai. Így volt ez már a pestijárvány, a száz évvel ezelőtti spanyolnátha és a 2020–22-es koronavírus esetében is. A vírus, mint kórokozó, azonban jóval több ennél: valóságos eseménymodell, sőt kulturális komplexum. Ezt ismerte fel Jean Baudrillard, amikor 1987-ben az AIDS, a számítógépes vírus és terrorizmus kapcsán egyaránt virális jelenségekről beszélt, mondván, »a virulencia akkor jelenik meg, amikor egy test, egy rendszer vagy egy hálózat minden negatív elemet kizár magából«. Egy évvel később pedig egyenesen Víruselmélet címmel tartott előadást, amiben azt mondta, hogy a vírusmodell valójában rendszerelméleten túl a kultúraelmélet horizontjára emelkedik, ugyanis »mindenhol, ahol egy rendszer […] végsőkig strukturálódik, vírusokkal van dolgunk. A rendszerek törékennyé válnak, olyan mértékben sebezhetővé, amilyen mértékben konszolidálódnak«.
Napjainkra vonatkoztatva: a világjárvány a globalizáció legfelsőbb foka.
A vírus tehát nem volna más, mint a tökéletesség bosszúja, hiszen »a túlintegrált rendszerek saját bukásukat is kitermelik, a vírusok pedig csupán eszközök ehhez«. E posztstrukturalista filozófiai alapvetés annyiban biztosan magyarázza korunk számos jelenségét, ha folytatjuk a szöveget, és a következőket olvassuk: »A destabilizálás a vírusok egyszerű effektusa […] Ez egyszerűen destabilizálás a destabilizálásért«. Politikailag kifejezve: a káosz megszervezése, vagyis a rendszerbe olyan ágensek bejuttatása, amelyek sebesen terjedve lemásolják önmagukat és destabilizálják az adott politikai testet (állam, nemzetgazdaság, társadalom). A »színes forradalom« politikai modellje éppen úgy működik, ahogy a vírusoké: virális terjedés, destabilizálás, gyors mutálódás.