Nem olyan régen szabadultam a közoktatásból. Pontosan tudom, mit termel ez a rendszer: üres lelkekhez lazán kapcsolódó üres fejeket,
amiken naplóval bizonyíthatóan átfolyt egyszer a tanterv szerinti tudás, szépség, ismeret,
de esélye sem volt bennük megragadni.
Mindenki, akiből nem ilyen ember lesz, az nem az oktatási rendszer miatt, hanem annak ellenére válik ennél jobbá. Vagy azon pedagógusok és iskolavezetők jóvoltából, akik mernek túlmenni a rendszer keretein. Hála nekik.
De akinek még illúziói voltak, aki azt gondolta, hogy ha Ady Endrétől Babitson át Wass Albertig papíron minden ott van a magyar iskolában, ami szépet csak a magyarság ezer év alatt alkotott, szóval mégis mi baj lehet – nos, annak Pankotai Lili lekevert egy kijózanító pofont. Tessék a pörformanszt megnézni, megvárom.
Ott van Pankotai Lili szájában minden, amit a közoktatás jelenlegi formájában adni tud. És erre így semmi szükség nincsen. Semmi. Konkrétan jobb lenne, ha nem lenne, s mindenki vérmérsékletétől függően magántanulná meg, amit jónak lát.
Pankotai Lili – ezt túlzás nélkül kijelenthetjük – a magyar közoktatás jelenleg elérhető legjavát kapta meg:
egy jómódú megyeszékhelyen egy tekintélyes egyházi gimnáziumba járhatott,
melyet ráadásul a ciszterci rend tart fenn, s azt érdemes tudni, hogy a szerzetesrendek az állami normatíván túl rendszeresen áldoznak egyéb bevételeikből is iskoláik fenntartására, így a rendi iskolák anyagi helyzete gyakran jobb az államiaknál.
Pankotai Lili tanárain, iskoláján nem múlott. Egyszerűen ennyit tud a magyar közoktatási rendszer. Műveletlen, porszáraz lelkű ifjakat termelni. És jobb, ha ezzel a nagyközönség, amelynek egyes részhalmazai mindenféle poroszos vágyálmokat kergetnek lexikális tudásról, kultúra-átörökítésről meg fegyelemről, előbb szembesül, nem pedig utóbb.
Nem az a kérdés, hogy a lexikális tudásra építő poroszos rendszer a jobb, vagy valami más.
Az a kérdés, hogy a lexikális tudásra építő poroszos rendszer létezik-e, vagy csak a látszata lebeg a magyar oktatás felett.
Az a kérdés, hogy a rendszer jelen formájában képes-e egyáltalán a poroszos célokat bármilyen mértékben elérni.
A válasz pedig Pankotai Lili képében érkezik. Egy nagy, csattanós nem a válasz. Ez a lány, ez a pörformansz a poroszos magyar oktatási rendszer terméke, és nincs benne az égvilágon semmi lexikális tudás, semmi kultúra, semmi fegyelem. A poroszos álmokat most kell elfelejteni.