Miért is ne lehetnének új tantárgyak? Kell, hogy a diákok időben találkozzanak egyes tanulás-módszertanokkal –
azaz, megtanulni azt, hogyan kell tanulni
–, különösen a hátrányos helyzetű diákok esetében lenne ez kiemelt jelentőségű, sőt, ehhez egy digitális portfólió is kellene majd. Kell, hogy az iskola is segítsen a szexualitás egészének a megértésében, a tudatos és biztonságos, illetve a beleegyezésen alapuló emberi kapcsolatok megerősítésében. Ha ebben nem lesz segítség, akkor, az sok esetben megágyaz a későbbi bántalmazó kapcsolatoknak.
Kell, hogy pénzügyekkel, pénzgazdálkodással is találkozzanak, de a lehető leggyakorlatiasabb formában. Kell, hogy saját közösségeket építsenek, kell, hogy belső szolidaritás ébredjen közöttük, kell, hogy tudjanak projekt-szemlélettel is élni. Meg kell tanítani – elsősorban a hátrányos helyzetű fiatalokat – arra, hogy hogyan lehet eljutni egy adott helyzetből egy másikba (egy jobb helyzetbe) és ehhez milyen partnerségre, saját jellemfejlődésre van szükségük.
Meg kell érteniük, hogy sokkal kevesebbszer hibázhatnak, és hogy minden döntés következményekkel jár.
Nem, ezeket a mostani rendszer nem kínálja fel. Vagy nem úgy, ahogyan kellene.
Fontos kérdés, hogy ki tartsa fent és működtesse az iskolákat? Úgy vélem, bátran lehetne vitát nyitni arról, hogy egy teljesen vegyes rendszer is létrejöhessen akár, amelyben támogatható lenne az is, ha egy település önállóan képes működtetni az iskoláit, de az is, ha azt egy egyház, gyülekezet teszi, a a leghátrányosabb helyzetű térségekben pedig egyértelműen az állam.
A finanszírozással kapcsolatosan újra leírom, sokszor tettem már: fel kell vetni, hogy hozzá lehet-e nyúlni a TAO-hoz, és hogy abból oktatásra, társadalmi felzárkózásra is fordítani lehessen forrásokat. Az elmúlt években bárhol is hoztam szóba ezt az ötletet, a piaci szereplők többsége nyitottan, támogatóan fogadta.
A sor egészen hosszú lehetne, mások biztosan számos további területen szükséges nehézséget emelnének ki, amelyek megérdemelnék, hogy szakmai viták kezdődjenek róluk – nekem a fentiek leginkább azok, amelyekben szükségesnek látom, hogy változtassunk.
És úgy vélem, ki lehet mondani a kormányközeli holdudvarban is, hogy kellene egy átfogó, radikális oktatási reform, amit meg kell, hogy előzzön egy komoly szakmai és társadalmi vita. És ennek az oktatási reformnak a fókuszában ott kell, hogy álljon az:
elsősorban a társadalmi felzárkózás érdekében kell a hazai oktatásnak és az azt körülvevő általános környezetnek jobbá válnia;
de nem azért, mert erre eddig nem kínált lehetőséget, hanem azért, mert igenis kínált, de sok helyen ezzel nem tudtak és nem akartak élni azok, akinek pedig az fel lett kínálva. illetve azok, akiknek ebben feladatuk lett volna.
Igen, ez erősen hangozhat, de ki kell mondania végre valakinek: számos újítás, támogató intézkedés született az elmúlt 12 évben annak érdekében, hogy értékelhető tudásra a társadalom legalsóbb rétegeinek a gyerekei is szert tegyenek, majd pedig szakmát tanulva időben elhelyezkedjenek a munkaerőpiacon. És akik ugyanúgy beletartozhatnak azok közé a fiatal munkavállalók közé, akik 25 éves korukig nem fizetnek adót. Örök mantrám a gazdasági alapú társadalmi felzárkózás, és minden adott lenne hozzá, ha bátran fel mernénk vállalni, hogy ez egy olyan elvárás, amely mindenkitől közreműködést kér.
A poroszosnak mondott, múltban ragadtnak láttatott kormány az elmúlt 12 évben kimondottan nyitott volt a progresszív haladók korábbi kezdeményezéseire: a Tanoda hálózat, a minden korábbinál több magán és alapítványi iskolák megléte (amelyeket senki nem bánt azért, hogy mennyire is befogadók vagy sem, szemben az egyháziakkal), középiskolai és egyetemi szakkollégiumok, ingyenes tankönyv és étkezés, vagy éppen a Tanítsunk Magyarországért kezdeményezés. Utóbbi példaértékűnek és valóban egészen egyedinek tekinthető: egyetemi és középiskolás diákok osztják meg a tudásukat mentorként kistelepülések hátrányos helyzetű gyerekeivel, akiknek ezáltal nemcsak az iskolai eredményeik lehetnek jobbak, de láthatják a világot is másként, mint előtte,
ambíciók ébredhetnek, célok születhetnek bennük, és elhiszik, hogy tehetnek saját magukért ők is.
És talán megértik, hogy szakmát, egyetemi diplomát is csak akkor szerezhetnek, ha a felkínált lehetőségekkel élni tudnak. Ezeket a lehetőségeket kell bővíteni, szélesíteni egy új oktatási éra megkezdésével.
Minden ember tanító és diák, minden gondolat tanítás. Tanítsatok és tanuljatok Ti is. Magyarországért. A jövőtökért.
Nyitófotó: Földházi Árpád