Persze jó kérdés: mit lehet tenni, hiszen esendő emberek vagyunk, hajlamosak a sztereotipizálásra, és értelemszerűen ez ellen tenni is igen nehéz. Valószínűleg az első és legfontosabb lépés az lehet, hogy nem tagadjuk az értékrendbeli ellentétek meglétét, vagyis nem játszunk függetlent és objektívet. Amíg nem jutunk el odáig, hogy mindkét oldal elfogadja, hogy két ellentétes értékrend találkozik, s nem arról van szó, hogy
vannak az objektívek és kritikusok, és vannak szolgalelkű jobbágyok,
addig ugyebár nincs miről vagy miért beszélnünk.
S még egy kis kitérő a sajátcsoport és külsőcsoport azonosítására, mert hát az egész történetnél itt hasad a dolog: ki a „Mi” és ki az „Ők”? Itt tényszerűen elválnak a dolgok az inkriminált tankönyv kapcsán is, és valószínűleg összefüggésben van azzal is, hogy a konzervatív, jobboldali gondolkodás a „Mi” alatt elsősorban a nemzeti összetartozást tartja elsődlegesnek – kivéve persze az ebből kiszorítottakat, akiket viselt dolgai miatt nem tart idevalónak – míg a progresszív, inkább balos (bármit is jelentsenek ezek a címkék 2022-ben) pedig inkább nemzetek feletti értékrend alapján dönt erről, mert számára a nemzet csak egy, nem feltétlenül elsődleges identitáskategória a sok közül. S mit ad isten, Európa egyetlen pontja, ahol az elsődleges identitáselem Európához és nem a régióhoz vagy az országhoz kötődik, nem más, mint Budapest.
Mással nehezen magyarázható a tankönyvvel kapcsolatos eset. Mert hiába szembesíti őket egy velük szemben kritikus valaki azzal, hogy az ukrán tankönyvekben nem, hogy apró csúsztatások, de konkrét történelemhamisítás folyik ősszláv Kárpátaljáról, szlávmészáros, elnyomó magyarokról, tízezrével ölt kárpátukránokról és hasonló mesékről, olykor a kurucinfót megszégyenítő drukker-sovinizmussal,