Eretnek az, aki hisz Hugh Grant hazugságainak
Vallásról, hitről és választásról veszélyes a nagyközönségnek nyilatkozni vagy akár szónokolni, mert könnyű belefutni abba a hibába, hogy alaptalanul valótlanságokat állítunk.
Rita drága az ellenállás szellemét testesíti meg. Mindegy, hogy milyet, csak „ellenállás” legyen.
Az egyik nevezetesebb eretnekség Arius nevéhez fűződik. Arius Líbiában született, magas egyházi tisztségekbe jutott és nem sokon múlott, hogy nem szentelték Achilles utódjaként Róma püspökévé. Azonban Sándor lett püspökké, mire Arius a 317. év körül, bosszúból vagy sértett hiúságból, élére állott azon mozgalomnak, amely az egyházat keleten és nyugaton hosszú ideig tartó, siralmas helyzetbe döntötte. Arius tagadta Krisztus istenvoltát és egyszersmind a keresztény vallás isteni mivoltát is. Miatta hívták össze a niceai zsinatot is, amelyen az egyházatyák kiközösítették és tanait eretneknek nyilvánították. Azután egy körmeneten váratlanul meghalt, ám már megtörtént a baj; az ariánusok már beférkőztek az egyházba és tulajdonképpen máig fennmaradva rongálják annak egységét.
Mindez Perintfalvi Rita kapcsán jutott eszembe, aki maga a megtestesült eretnekség. Na, nem mintha ő egy Ariushoz hasonló, vagy vele összemérhető eretnek lenne, hiszen Arius valószínűleg még hitt Istenben. Nem. Ő egy pici, jelentéktelen eretnek, akikből egyre több van és emiatt is érdemes említésre.
Perintfalvi »1996-ban a Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskolán kulturális és szociális menedzser, 1998-ban a Szombathelyi Hittudományi Főiskolán főiskolai hittanár, 2002-ben a Szegedi Hittudományi Főiskolán egyetemi katolikus teológus diplomát szerzett. 2002 és 2004 között a Bécsi Egyetem Katolikus teológiai fakultásán tanult. 2010 és 2014 között ugyanitt a Bibliatudományos Intézetben tudományos asszisztensként tevékenykedett és doktori tanulmányokat folytatott az Ószövetség szakon. 2014. július 21-én védte meg disszertációját, mely Az Ószövetség Te Deuma. A 103. Zsoltár szinkrón-intertextuális elemzése címet viselte és a katolikus teológiai tudományok doktora címet szerzett. (…) 2014-ig fő kutatási területei a zsoltároskönyv-exegézis, szinkrón-intertextuális szövegelemzés, feminista és felszabadításteológiai bibliaértelmezés voltak. 2014-tól interdiszciplináris kutatást folytat, amely a jelenlegi habilitációs kutatása részét képezi. Aktuális kutatási projektjének a címe »Megtanulni (újra) embernek lenni: Antigender támadások a vallási fundamentalizmus és a jobboldali populizmus horizontjában«, melyben a társadalmi nemek kutatása, a politikatudomány, a politikai filozófia, a feminista etika és különösen a biblikus tudományok kutatási eredményeit integrálja.« Eddig az életrajza.
Ebből különösen a »szinkrón-intertextuális szövegelemzés, feminista és felszabadításteológiai bibliaértelmezés« érdekes. El nem tudom képzelni, milyen lehet a »feminista és felszabadításteológiai bibliaértelmezés«. Úgy képzelem el, hogy a bibliaértelmezés felszabadítja a feministákat. Vagy nem, de ez biztos. Ez egy igazi rejtély – remélem ő tudja, hogy mit jelent, mert én nem.
Nyitókép: Perintfalvi Rita Facebook-oldala