Egy krízis rossz kezelésének mindig nagy ára van.
„Az ATV Egyenes Beszédben Szőllősi Györgyivel a háború kampányra gyakorolt hatásairól beszélgettünk. A háború sokkszerű hatást gyakorolt ránk, ugyan nem mi vagyunk az elsődleges elszenvedői, mégis a magyar választónak sérült a biztonságérzete, felerősödött bennünk a béke iránti vágy. A kríziskommunikáció szigorú protokollja alapján az első megszólalások jelölik ki a politikai szereplők ügyben elfoglalt pozíciót, meghatározza a további kezelés irányát.
A miniszterelnök stratégiai nyugalmat hirdetett, eltolta magától a konfliktust azzal, hogy kijelentette: nem a mi konfliktusunk, ki kell belőle maradnunk. Elmondta, hogy el kell kerülnünk azt, hogy a magyar emberek fizessék meg a háború árát. Kihívója, Márki-Zay Péter pedig többször is azt az álláspontot hangsúlyozta: ha a NATO kéri, akkor fegyvereket és magyar katonákat is küldene a konfliktusba. Leegyszerűsítve, ahogy a választó ezt érzékeli: Orbán Viktor biztonságot, Márki-Zay Péter pedig háborút adott a szavaival a magyar embereknek.
Egy krízis rossz kezelésének mindig nagy ára van. Gyors ütemben képes lebontani a reputációt, ami bizalomvesztést eredményez. Ennek a politikában, egy kampányszituációban azonnal jelentkező veszteség az eredménye. Két kompetens jelölt esetében a krízisre adott kommunikáció egy versengésnek nézett volna ki. Ki tud hamarabb biztonságot adni szavakban a választóknak, ki az, aki hatásosabban képes a háborút eltolni a magyar emberek életétől, ki tud többet tenni a békéért?
Ez a verseny most elmaradt. A helyzet specialitása, hogy az első megszólalások után már hiába próbál irányt váltani a hibáját észlelő ellenzéki miniszterelnök-jelölt, a közvélemény elkönyvelte az álláspontját. Ezt felerősíti az azóta azonos véleményt hangoztató baloldali politikusok kórusa és a politikai ellenfél szembesítő kampánya. Mivel a kampány utolsó hónapjában a kommunikáció is a karakterek közötti különbségekre helyezi a hangsúlyt, így a kormánypártok ehhez kaptak ismét »ajándék« muníciót az ellenfelüktől.”
Nyitókép: Facebook