Az álhírek terjesztésével a vesztünkbe rohanunk: ijesztő gyakorlat terjed a közösségi oldalakon
Négyből három hírt anélkül osztanak meg a felhasználók, hogy elolvasnák. Íme, az álhírek terjedésének pszichológiája.
A 29 ország állampolgárai a legkevésbé a politikusokban, miniszterekben bíznak, ám hazánkban még náluk is rosszabbul áll a média megítélése.
„Nemrégiben az Ipsos közvéleménykutató cég 29 országban végzett felmérést arra vonatkozólag, hogy az emberek mely szakmákban milyen mértékben bíznak. Ebből a globális bizalmiindex-felméréséből az derült ki, hogy nemzetközi összehasonlításban Magyarországon az egyik legrosszabb a vizsgált országok közül a média megítélése. Egyedül Nagy-Britanniában rosszabb ez a mutató, ami érthető a jelenlegi brutális bulvársajtójuk miatt. A brit médiával kapcsolatban itt érdemes megjegyezni azt a kettősséget, hogy a nagyon erős bulvársajtó mellett a minőségi újságírás fellegváraként is említik. Az Ipsos felmérésben megkérdezett magyarok 52 százaléka nem bízik a médiában, miközben a globális átlag ebben a tekintetben 38 százalék. A 29 ország állampolgárai a legkevésbé a politikusokban, miniszterekben bíznak, ám hazánkban még náluk is rosszabbul áll a média megítélése.
A médiában is végigfutott ez a hír, több helyen is olyan véleményeket olvashattunk, miszerint korszakváltóan rossz eredményeket mutatott ki az Ipsos. Korábbi kutatásaikkal összevetve azonban arra a következtetésre juthatunk, hogy a bizalmi index viszonylag stabil. A továbbiakban más, médiát érintő korábbi felmérések eredményeit vizsgáljuk.
Kevésbé gondolják az emberek azt, hogy a média jó abban, amit csinál
Az Ipsos közvéleménykutató 2018-ban, 2019-ben és 2021-ben is elvégezte a globális bizalmiindex-felmérést. A vizsgált országok átlagát tekintve nem változott jelentősen 2018-hoz képest a médiába vetett bizalom (2018-ban 18, 2019-ben 17, 2021-ben pedig 19 százalék). A kutatásban kitértek arra is, hogy a válaszadók mennyire értenek egyet különböző állításokkal a médiára és a közösségi médiára vonatkozólag. A legtöbb állítással kapcsolatban jelentős változás nem következett be az idő előrehaladtával, azonban van olyan adat, amire érdemes odafigyelnünk. 2019-hez képest 2021-ben 2 százalékkal kevesebben gondolják azt, hogy a média jó abban, amit csinál. A közösségi média ebben a mutatóban 2019-hez képest 2021-re még nagyobbat csökkent. Itt 6 százalékpontos csökkenésről beszélhetünk (42 százalékról 36 százalékra).”
Nyitókép: Képernyőfelvétel, ojim.hu