Állásfoglalás a szivárványcsaládok ellen a szeretet jegyében?

2021. december 10. 19:26

A magyar egyházi vezetők biblikus műveltségéről.

2021. december 10. 19:26
null
Coeli Bátyus
Felszabter.blog.hu

Az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye Facebook oldalán olvasható egy közös nyilatkozat, amelyhez a nagyegyházak mellett az ortodox és zsidó közösségek is csatlakoztak. Így egyháztörténelmi érdekesség, hogy a nagykoalíció a szokásos »szaporodjatok!« üzenet után Ferenc pápa budapesti beszédére hivatkozik. Akár örülhetnénk is az ökumené fényes győzelmének – így hanuka után és karácsony közeledtével – ha nem éppen a társadalom megosztására, az ellenségeskedés szítására használnák főpapjaink és írástudóink a felülről jött tekintélyüket.  

De mire ez a lárma? Miért lett annyira sürgős ezt a könyökünkön kijövő (sokak által evidenciaként megélt) szöveget az ünnep előtt bedobni a közbeszédbe?

Bár a 2021. december 9-én kelt szöveg a Teremtés könyvét (1 Móz 1, 27–29-ként) citálja, adós marad annak a kifejtésével, hogy a »Szaporodjatok, sokasodjatok, töltsétek be a földet!« parancs miért nem vonatkozik az ortodox és katolikus főpásztorokra. Amennyiben ez egy univerzális kötelezettség (vagy micva), akkor hogyan merészelik magukat az Isten Igéje fölé helyezni?

Egy püspök és egy nő házassága a Biblia szerinti kívánatos modell!

A kételkedők kedvéért bemásolom a Timóteusnak írt első levélből:

»A püspöknek azonban feddhetetlennek, egyszer nősültnek, józannak, megfontoltnak, mértéktartónak, vendégszeretőnek és a tanításra rátermettnek kell lennie. Ne legyen iszákos vagy erőszakoskodó, hanem megértő, békeszerető s nem kapzsi. Saját családjának legyen jó gondviselője, aki gyermekeit fegyelemre és teljes tisztességre neveli. Aki ugyanis saját házát nem tudja rendben tartani, hogyan tudná gondját viselni Isten egyházának?« (1Tim 3,2–5) Kérdés?

Ja, hogy vannak speciális helyzetek és hivatások, akikre nem terjed ki automatikusan az emberiség génkészletnek a továbbörökítése… Kínos kivétel. Miért ne vonatkozhatnának azokra a testvéreinkre is, akik saját nemük iránt éreznek testi-lelki vonzódást? Mint ahogy az életkoruk miatt már szülni nem képes nők is köthetnek érvényes egyházi házasságot (egyébként teljesen evangéliumi módon), pedig az utódnemzés az ő esetükben kizárt. Legalább a keresztény felekezetek nevében aláírók lélekben bepillanthattak volna a fa alá, konkrétan: a betlehemi istállóba. »Gyermek apa nélkül!« – zengedezi a népének. A Szentcsalád minden, csak nem tipikus. Kell ezt még magyarázni?

Ami még meglepő, hogy az aláírók nem személyek (valamely egyház képviseletében), hanem csupán az intézmények, arc nélkül. Nem csodálom, ilyen fércmunkához én sem adnám a nevemet. Valamit mégis megmutat ebből az össznemzeti iszapbirkózásból. Addig nem lehet empátiával közelíteni ehhez a (néha korábbi sebeket is érintő) témához, amíg kérlelhetetlen és öröknek tűnő igazságok csapnak össze a szenvedő és reménykedő emberek feje fölött. Jézus nem írt pamfletet, nem szögezte ki a Boldogmondásokat a templom kapujára. Jelen volt az emberek hétköznapjaiban és példájával vonzotta őket az Atya imádására, akaratának keresésére és betöltésére. 

Aki viszont saját házasságát sem tudja rendben tartani, hogyan tudná gondját viselni Isten egyházának? »Miattatok káromolják az Isten nevét a pogányok között.« (Róm 2,24)

Fotó: PETER KNEFFEL / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 59 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Senye Péter
2021. december 11. 16:16
Van, mikor számít a példamutatás; van, mikor nem. Az egykéző Ormánság református vidék volt. Bonyolult folyamat vezetett a katolikus papság nőtlenségéhez. Szent László által a kunoktól megmentett leányzó a váradi püspök lánya volt. Az apostolok sem voltak nőtlenek; legalább is Szent Péternek volt anyósa, akit Jézus gyógyított meg.
Agnieszka
2021. december 11. 11:06
Karácsonykor , ha elvonatkoztatunk a keresztény tartalomtól, a születés csodáját ünnepeljük, szerintem. Hiába van sötét, jön a fény, az élet folytatódik. Ne vonatkoztassunk el, a speciális és általánosabb jól megfér, kit ne lelkesítenének a lengyel kolendák és minden nemzetben fellelhető társaik, a karácsonyfa csillogása, illata a szobában, az ajándékozás, a közös, finomabb vacsora a szokásosnál, a Gyermek születésének közös ünneplése templomainkban. Hideg van, sötét, de van remény és jó, h. nem látjuk a végét. A végét, egy élet-áldozatot, egy tanítással, gyógyítással megkoronázott élet után, nem biztos, h. tragikusságában elborzasztónak kell látnunk.
Tapeino
2021. december 11. 06:37
"Mi a neved, zsidóóóó?" (Brian élete)
Most80
2021. december 11. 06:30
Vagy szivárvány, vagy család. A kettő együtt nem megy. Különben meg tessék leszállni a szivárványról (és a "meleg" szóról is): ezek vidám (lásd a "gay"-t is), pozitív fogalmak, így egyáltalán nincsenek összhangban azzal a kínnal és szenvedéssel, ami az Ítélet után vár az aberráltságukban megátalkodottakra, az azzal büszkélkedőkre.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!