„Gergő, ne már egy fideszest rakj oda” – Baranyi Krisztina Karácsony Gergelynek
Ferencváros polgármestere és fővárosi önkormányzati képviselő nem szeretne fideszes főpolgármester-helyettest, ezért beleállt Vitézy Dávidba.
Rendbe tesszük a pályaudvar teljes környezetét.
„Kétfordulós, nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázatot hirdetünk a Nyugati pályaudvar és környezetének teljes megújítására. A feladat rendkívül összetett: parképítés, minőségi városi terek, középületek és vasúti mélyállomás tervezése. A 44 hektár megújítására 12 építészirodától várunk terveket. Erről tartottunk ma sajtótájékoztatót a Nyugati pályaudvaron Vitézy Dáviddal, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójával és Homolya Róberttel, a MÁV elnök-vezérigazgatójával.
A Nyugati pályaudvar a belváros egyik legértékesebb része, kiterjedt vasúti üzemi területekkel. Megújításával 23,5 hektár, vagyis közel két Városmajornyi (!) terület szabadulhat fel és nyerhet teljesen új funkciót Budapest szívében. Új közpark, minőségi zöldterületek, kultúra, sport, középületek kaphatnak helyet. A Nyugati az ország legforgalmasabb közlekedési csomópontja, a vasút szempontjából mégis szűk keresztmetszet. A pályák állapota leromlott, a biztosítóberendezések a mai napig kézi erővel működnek. A Nyugati ma egyértelműen akadálya annak, hogy több vonat érkezzen be és haladjon keresztül Budapesten. Leromlott állapota miatt nem tud elég vonatot fogadni, mert fejpályaudvarként zsákutcát jelent, és nem átmenő állomásként működik. Körülötte is van teendő! A Nyugati tér a felszínen gyalog szinte átjárhatatlan. A pályaudvar és az üzemi területek elvágják egymástól a VI. és XIII. kerületet. A környék sűrűn beépített, kevés a kikapcsolódásra alkalmas park, zöldterület.
Olyan tervezőcsapatot keresünk, akiknek megvan a kellő tudása, tapasztalata és kreativitása egy ennyire összetett városépítő feladathoz, emellett képesek mérnöki precizitással tervezni, és a vasúthoz is értenek. 12 építésziroda készíthet majd terveket. Nagy öröm, hogy olyan díjnyertes tervezőcsapatok is érdeklődnek a feladat iránt, akik már többször nagyot és különlegeset alkottak. Ilyen a londoni Paddington pályaudvar átépítését megálmodó Grimshaw Architects és a bécsi Főpályaudvart tervező Albert Wimmer. A pályázat origója, hogy megszüntetjük a felüljárót, a Nyugati teret, a Körút – Váci-Bajcsy metészéspontját csúfító szocialista tájsebet. A terveket is így várjuk.
A TERVEZŐK FELADATA:
1️. Új mélyállomás és felszíni, fedett peronok tervezése
A mélyállomás először fejállomásként működik majd, de úgy építjük meg, hogy később a Duna alatti vasúti alagúttal is összeköthető legyen. Ha mindez megvalósul, a Nyugati forgalmi kapacitása a duplájára nő.
2️. A műemléki Eiffel-csarnok teljes újragondolása
A vasúti vágányok kikerülnek innen, így új funkciót kaphat az impozáns csarnoképület, izgalmas közösségi tér és találkozóhely jöhet létre.
3️. Az aluljárók megújítása
A jövőben a Duna alatti vasúti alagút és az északi és déli HÉV-ek összekötésével megvalósuló M5-ös metró is alagútban érkezik majd a Nyugatihoz, így több tízezer négyzetméter felszín alatti, felhasználóbarát, tágas, világos közlekedő kialakítása a feladat. Felszámoljuk a sötét és lehangoló aluljárórendszert!
4️. A Nyugati térből színvonalas városi tér lesz!
A Westend előtti buszpályaudvarra és parkolóra nincs szükség ebben a formában. A bevásárlóközpontot a parkoló autóktól csak nehezen lehet megközelíteni, a pályaudvarnak pedig nincs rendes kapcsolata a térrel. Kinyitjuk a csarnoképületet a Nyugati térre, amit be is zöldítünk!
5️. Új közpark, középületek és kulturális funkciók is lesznek a Podmanczky utcához közeli és a Ferdinánd híd mögötti vasúti üzemi területeken.
Új gyalogos és kerékpáros kapcsolatok jönnek létre a Városliget irányába és keresztbe a VI. és a XIII. kerület között. Így megszűnik az elvágóhatás, javul a szomszédos kerületek közötti kapcsolat. A sűrűn beépített városrészek szomszédságába pedig beköltözik a zöld.
6️. Westend-parkolóház és a peronok összekötése
A cél, hogy a parkolóház P+R-funkcióként támogassa a vasutat, és a peronok közvetlenül elérhetőek legyenek. Ha mindez megvalósul, Budapesten egy teljesen új városrész születik – új közparkkal, minőségi zöldterületekkel és egy 21. századi, modern pályaudvarral. Amely egyszerre vasúti megálló, izgalmas közösségi tér és találkozóhely. A Duna alatti alagút megépítésével pedig a Nyugati Magyarország első átmenő rendszerű pályaudvara és a vasúti közlekedés első számú központja lesz.”
Kép forrása: Facebook