Oké, akkor dőljünk hátra, ez van.
Dehogyis! A hivatalosan irányított nyilvános felületek nekem azt juttatják eszembe, amit gyerekkoromban éltem át. Én az 50-es években egy nyírségi településen nőttem fel, nagyon kevés volt a rádió, sok volt a szegény ember, és az akkori rendszer is felismerte, hogy a propaganda erős fegyver, ezért minden család kapott egy hangszórót, ami többnyire a konyhában volt felakasztva, és ezek a hangszórók rá voltak kötve a tanácsházán működő egyetlen rádiókészülékre. Hajnalban bemenet a tanácsházára a hivatalsegéd, bekapcsolta a Kossuth Rádiót, és minden konyhában az szólt reggeltől estig, minden ház miden hangszórójából. Most majdnem ugyanez az élményem. Minden közfinanszírozású médiafelületen szóról szóra ugyanazok a hírek.
Amelyeket – mint az ötvenes években a tanácsházáról – most egy hírdagasztó központból adagolnak. Nekem élnek rokonaim Bács-Kiskun megyében, ők a Petőfi Népét járatják, másik rokonságom meg a Nyírségben, a Kelet-Magyarországot olvassa. Csak a nevükben különböznek, de mindkét lapban ugyanaz van kinyomtatva, ahogy az összes megyei napilapban is szó szerint ugyanazt olvassák az emberek. A nagy, központilag felépített konglomerátum mindent lefed, s a legkisebb településre és a legkevésbé pallérozott emberekhez is elér. A sikerpropaganda, a gyűlöletszítás, a kirekesztő gondolatok mindenhová eljutnak. Ha vágyunk arra, hogy szolidáris, cselekvő társaink legyenek mindenhol az országban, nem csak könyvtárakban, koncerttermekben vagy a színházakban, akkor az a feladat, hogy ezt a monokróm, kifakult, egydimenziós világképet színessé és tág horizontúvá kell tenni. Egy Spiró-könyv vagy egy Enyedi-film többet ér ötszáz klónozott lapnál. Az ország fantáziáját kell megváltoztatni, ráébresztve mindenkit arra, hogy a humanitás létformái végtelenek, sokszínűek, és mindent újra lehet építeni. Hogy a szürke propagandaszövegeknél sokkal fontosabbak a természet, a művészet, a valóságos élet szépségei, örömei. Ehhez viszont közelről kell ismerni az emberek életét.”