Azt hiszem, Elek István gondolatmenete morális értelemben mindenképp helytálló: Orbán Viktor valóban nem erre kért és nem erre kapott felhatalmazást 2010-es kétharmados győzelme alkalmával, s a néppel oly nagy előszeretettel konzultáló miniszterelnök az »alkotmányozás« végső aktusaként valahogy nem kérte ki a magyarok véleményét a konyhapulton összehegesztett alaptörvényről. Érdemes felidézni továbbá, hogy amikor az állampárt Simicska Lajos és a Jobbik plakátjait el akarta távolítani a közterekről, de nem volt meg az országgyűlési kétharmada ehhez, egyszerűen fogta magát, benyújtotta, és elfogadta 50 százalékos törvényként, amit aztán Áder János kérdezés nélkül aláírt, és az államapparátus kérdezés nélkül végrehajtott. Orbán Viktor tehát maga gyártotta le a precedenst arra, hogy szükség esetén miként lehet az általa gyártott alaptörvényt felrúgni, és kétharmados ügyben egyszerű többséggel szabályozni.
Csakhogy ez nem pusztán morális kérdés: Orbán Viktor azért írhatta felül 50 százalékos többséggel a saját alkotmányos szabályait, mert a végrehajtó hatalom a kezében, a köztársasági elnök meg egykor a koleszszobájában volt – 2022-re nézve ezzel szemben inkább az a kérdés, hogy a sokpárti ellenzéki koalíció képes lesz-e egy ilyen fajsúlyú, ilyen beláthatatlan politikai és jogi kockázattal járó kérdésben közös álláspontra jutni. Ha pedig az egység megvalósul, és a következő Országgyűlés képes lesz 50 százalékos törvényekkel köztársasági elnököt, legfőbb ügyészt, Alkotmánybíróságot és Állami Számvevőszéket váltani, és egy igazságos választási törvényt hozni – ami az elszámoltatás és a demokratikus politikai működés minimális feltétele volna –, még mindig fennáll egy súlyos politikai kérdés, amelyre a jelenlegi ellenzéknek válaszolnia kell: képes lesz a 2022-ben felálló Országgyűlés végrehajtani egy ilyen döntést?
Hisz Orbán Viktor tömegeket tud az utcára vinni, a minisztériumi bürokrácia és a fegyveres erők parancsnoksága vélhetően hozzá lesz lojális, kétséges továbbá, hogy a külföldi elitek meg a nemzetközi tőke Magyarországon jelen lévő érdekeltségei miként reagálnának egy ilyen fokú alkotmányos válságára és jogi bizonytalanságra – hisz Orbán Viktor rendszerét számos tekintetben épp a multinacionális részvénytársaságok igényeire szabta. Egy ennyire kritikus szituáció aligha a tárgyalóasztal mellett dőlne el: nyers erő – legrosszabb esetben fegyveres erő – rendezné. Orbán Viktornak többé nem lenne veszítenivalója, a Mészáros Lőrinc kertjében várakozó páncélozott harci járművek képei pedig nem kecsegtetnek egy ilyen helyzet békés kimenetelével – s valamennyi ellenzéki biztos lehet abban, hogy a miniszterelnök és hűbéresei számos ehhez hasonló lapot tartanak még a kezükben.