Kitört a botrány: a katolikus egyház kabaláját tervező művész korábban vibrátorokat és LMBTQ-képeket készített
Az egyháznak tervezett kabala jóval ártatlanabb azért, de a művész múltja így is felkorbácsolta a kedélyeket.
Amit a lengyel katolikus egyház évek óta művel, az számomra köszönőviszonyban sincsen azzal, amit én az evangéliumokból kiolvasok.
„SZÜLJÉK MEG, HOGY EL LEHESSEN TEMETNI???
Jarosław Kaczyński szerint az életképtelen magzatoknak is meg kell születniük Lengyelországban, hogy megkeresztelhessék őket, nevet kaphassanak és eltemethessék őket. Most tudom, hogy ezzel megint magamra rántom a neonácikat, meg a vallási fundamentalistákat / fanatikusokat ill. a fociultrákat – de akkor is elmondom, amit éppen katolikus teológusként gondolok a témában.
Amit a lengyel katolikus egyház évek óta művel a nő esélyegyenlőség, az LMBT-emberek egyenlőségének lerombolása terén, az számomra köszönőviszonyban sincsen azzal az ideállal, amit én az evangéliumokból kiolvasok. Nem tudom összeegyeztetni azzal sem, amikor Jézusra figyelek. Sőt még akkor is problémáim adódnak, ha Ferenc pápa gondolatai által inspirálódom. Akkor itt valami gond csak van, nem?
Egyre inkább úgy érzem, hogy a lengyel katolikus egyház politikai szereplőként pozícionálja magát, egészen napi szinten akar beleavatkozni az aktuálpolitikai döntésekbe. És bizony eddig úgy tűnik, hogy sikeresen. Csakhogy! Ezzel pont elveszíti azt, hogy erkölcsi autoritásként, az aktuálpolitika kicsinyes és önérdekű hatalomérvényesítési kényszerén felülemelkedve valami egyetemeset képviseljen. Valami olyasmit, ami minden embert inspirálhat, de soha nem kötelezhet! Ilyen ugyanis nincsen, a vallások egy partikuláris etikát képviselnek, ami csak híveikre lehet kötelező. Bár híveik véleményére sem ártana odafigyelni a lengyel egyházfiaknak, mert ott is vannak feminista teológusnők, akik szerintem most ugyanúgy lázadnak, mint nem-hívő társnőik.
Mélységesen egyetértek Jürgen Habermas azon gondolatával, hogy csak a szekuláris állam képes megvédeni állampolgárait attól, hogy bármilyen vallás rákényszerítse a maga partikuláris etikáját az egész társadalomra ill. hogy a vallások egymás ellen forduljanak és kikaparják egymás szemét. Ez utóbbi eset persze kevésbé jellemző a többségileg katolikus Lengyelországban, de mégis könnyen válhat pl. az antiszemitizmus melegágyává. Vagyis csak egy olyan állam, ami világnézetileg semleges, képes megteremteni a valódi vallási szabadságot. Hiszen a vallások – saját hatalmi törekvéseik révén – legfőképpen egymás ellenségei. Ezért mindig dominanciára törekszenek. ”