Nemzeti konzultáció: arról lehet dönteni, hogyan tovább a magyar gazdaságban
A Fidesz mindenkit arra kér, hogy töltse ki a nemzeti konzultációt.
A mai alkotmánybírók egytől egyig a kormánypártok jelöltjei.
„Ha nagyon őszinte magához a tisztelt olvasó, este a tükör előtt bevallhatja, hogy nem lát érdemi különbséget egy alkotmánybíró és egy bíró között. Ez is bíró, az is bíró, gondolhatná. Pedig amikor létrejön egy összetett szó, gyakran megváltozik a jelentése is. Nagyon leegyszerűsítve úgy is fogalmazhatnánk, hogy míg a bíró dolga az egyes konkrét ügyekben történő ítélkezés, az alkotmánybíró feladata biztosítani, hogy a jogszabályok ne lehessenek ellentétesek az alkotmánnyal, a mi esetünkben az Alaptörvénnyel.
Mindmáig, egész pontosan 1989-től, az Alkotmánybíróság létrehozása óta 2019. december 20-áig, egy törvénymódosításig, vagyis 30 éven át abszolút összeférhetetlen volt az alkotmánybírósági tagság a bírói tisztséggel. Ennek számos elméleti és gyakorlati oka van/volt, amelyeknek fontosságát épp a napokban fejtette ki az Országos Bírói Tanács egy törvénymódosítási javaslat keretében.
Ahhoz, hogy lássuk, ez a javaslat miért nem „bírósági belügy”, hogy miért érint ez a kérdés minden jogkereső polgárt, meg kell ismernünk néhány részletet arról, hogyan lesz valakiből bíró, és mennyire másként válik valaki alkotmánybíróvá.
Kezdjük az utóbbival. Hogy kiből lesz alkotmánybíró, tisztán politikai döntés kérdése. Az alkotmánybírót a parlament választja, korábban még paritásos alapon, vagyis mind a kormánypártok, mind az ellenzéki pártok jelölhettek alkotmánybírókat. Ez a helyzet azonban már jó ideje megszűnt, a mai alkotmánybírók egytől egyig a kormánypártok jelöltjei.”