– Szergej! Ezt figyeld! – csattant fel olyan hangon a vénasszony, hogy még a kondér kevergetésére kirendelt ördög is eldobta a vasvillát, pedig nem volt új fiú a pokolban, hozzászokott az ilyen kitörésekhez.
Az asszonyság nem volt más, mint a náci propaganda zseniális filmrendezője, Leni Riefenstahl, akit a sátán különös humorérzékkel Szergej Mihajlovis Eisenstein kondérjába rendelt, hogy fokozza mindkettejük szenvedését. Bizonyos, lényegében csak a felszínt érintő viták után a két ördögi rendszer, a nemzetiszocializmus és a kommunizmus filmapostolai azonban elválaszthatatlan barátokká váltak: összehozta őket a filmművészet, a propaganda és ideológiai meggyőződésük, ami csak a felszínen különbözött egymástól, ahogyan rendszereik is.
Együtt pörkölődtek a forró olajos fürdők után a rostélyon, Szergej mindig lovagiasan megvárta Lenit, amíg végeztek rajta a Prométheusz-keselyűk, és visszanőttek a belső szervei, Leni pedig apró kénköveket forrósított Szergejnek, amíg az ördögfiókák gyakorolták rajta a tépőfogók használatát. Még közös előfizetésük is volt a pokolban járatos Vörös Újságra, amit most éppen az árnyékvilágot 101 évesen, tragikusan idősen elhagyó asszony lapozgatott, amikor kiszúrt benne egy hírt, amit most izgatottan meg akart osztani Szergejjel.
– Na, mi az? – fordult oda kissé türelmetlenül a neki háttal fővő Eisenstein, akinek gondolatai már az ördögfiókák és a partizánifjak közötti hasonlóságokon jártak.
– Szergej, ezek tényleg megcsinálják! – mutogatta Leni lelkesen a lap hasábjait –
nézd, azt írják: „2024-től csak azok a filmek kaphatják a legjobbnak járó Oscar-díjat, amikben szerepet kapnak mellőzött kisebbségek”.
Hát nem csodás? Nézd, azt is írják: az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia meghatározta a kritériumokat is. Ezek nem ám olyan slendriánok, mint ti ruszkik! – nevetett az öregasszony, mire Szergej tréfásan az asszonyra fröcskölt egy kis forró olajat. – Slendriánság ide vagy oda, akkor is mi győztünk!
– Igen, de ti sose tudtatok volna ennyi embert ilyen hatékonysággal lemészárolni!
– Talán mert volt rá időnk, drágám, hogy kiélvezzük. Ti mit csináltatok? Irány a gázkamra, slusz, pász, ennyi. Hol van ebben a játékosság? A málenkij robot, a szökések izgalma, a körömtépések előbb…
– Jól van, drágám, ezt már ezerszer megbeszéltük, inkább ezt hallgasd – hajolt vissza az asszony az újság fölé –, aszongya, „csak az a film győzhet, ahol faji vagy etnikai kisebbségből származik egy főszereplő vagy jelentős mellékszereplő, a szereplők legalább 30 százaléka két »alulreprezentált« kisebbségből származik, a film pedig egy ilyen kisebbség valamilyen ügyével foglalkozik”.
– Ugyan már, Hollywood évtizedek óta kvótaalapon emel be színesbőrű szereplőket, édesem – mordult fel Szergej, aki kezdte elveszteni érdeklődését – de mégis kik gyártják az egészet? Gazdag fehérek…
– Gazdag zsidók! – javította ki Leni.
– Bánom is én, akkor gazdag fehér zsidók. A feketék csak díszlet, hát hol van itt a forradalom?
– Na várd csak ki a végét – intette türelemre az asszony – azt írják: „a film készítői között legalább két vezető szerepben alulreprezentált csoportokból érkező ember kell, hogy legyen, legalább hat másik stábtagnak kell faji vagy etnikai kisebbséghez tartoznia, és az egész stáb 30 százalékának kisebbséginek kell lennie”. Na, mit szólsz?