„Manapság egyre több a független, munkájában kiteljesedő, saját érdekeiért elszántan harcoló nő. Karrierépítésükkel, a nemi szerepek feloldódásával a patriarchális állapot átalakult, a családmodell összekuszálódott, s ettől mindkét fél, férfi és nő, egy kicsit zavarban van. A 2012 után született Disney-filmek épp ezzel a változással, vagyis a férfi- és női minőségek radikális átértelmeződésével szembesítenek. Az amerikai alkotók, úgy tűnik, búcsút intettek a megmentő hercegre váró törékeny lánykáknak, helyükbe a férfiaktól független, erős főhősnőt léptették.
Aranyhaj (Aranyhaj és a nagy gubanc) és Merida (Merida, a bátor) esetében szó nem esik már tündérkeresztanyáktól, alázatos szempilla-rebegtetésekről. Az újgenerációs főhősnőket már nem motiválja, hogy elvegye őket a dúsgazdag, jóképű herceg. Nekik több kell, mégpedig az, hogy megmentsék a bolygót, és saját sorsuk aktív irányítói lehessenek.
Vaiana történetében szerelmi szál már egyáltalán nincs: a polinéz hercegnő küldetése az, hogy megmentse a szigetvilágot. Míg Hófehérke, Hamupipőke, Csipkerózsika és Ariel (A kis hableány) megelégedtek azzal, hogy passzív szereplői saját történetüknek, s hogy alárendelt szerepben vannak jelen a férfi mellett, addig Aranyhaj, Elza (Jégvarázs), Belle (A szépség és a szörnyeteg) Jázmin hercegnő (Aladdin filmváltozat), Mulan bátran, akár puszta kézzel is harcolnak érdekeikért, s az emancipált hölgyek sorát bővítik. Nem tűrik, hogy mások megmondják nekik, mit csináljanak, sőt, ők lesznek azok, akik bájukkal, okosságukkal és ügyességükkel hoznak önfeláldozó döntéseket. Egyedül próbálják megváltani a világot, önállóan döntenek, nem kérnek engedélyt senkitől, vágyaikat és igényeiket világosan kinyilatkoztatják, tisztában vannak belső értékeikkel és lehetőségeikkel. Saját elvekkel és tervekkel rendelkeznek, s mind lelkileg, mind pedig fizikailag versenyre kelhetnek férfitársaikkal. Ilyen például a maszkulin tulajdonságokkal felruházott, már-már aszexuálisnak mondható szingli Elza az Oscar-díjas Jégvarázsból.