Vaiana történetében szerelmi szál már egyáltalán nincs: a polinéz hercegnő küldetése az, hogy megmentse a szigetvilágot. Míg Hófehérke, Hamupipőke, Csipkerózsika és Ariel (A kis hableány) megelégedtek azzal, hogy passzív szereplői saját történetüknek, s hogy alárendelt szerepben vannak jelen a férfi mellett, addig Aranyhaj, Elza (Jégvarázs), Belle (A szépség és a szörnyeteg) Jázmin hercegnő (Aladdin filmváltozat), Mulan bátran, akár puszta kézzel is harcolnak érdekeikért, s az emancipált hölgyek sorát bővítik. Nem tűrik, hogy mások megmondják nekik, mit csináljanak, sőt, ők lesznek azok, akik bájukkal, okosságukkal és ügyességükkel hoznak önfeláldozó döntéseket. Egyedül próbálják megváltani a világot, önállóan döntenek, nem kérnek engedélyt senkitől, vágyaikat és igényeiket világosan kinyilatkoztatják, tisztában vannak belső értékeikkel és lehetőségeikkel. Saját elvekkel és tervekkel rendelkeznek, s mind lelkileg, mind pedig fizikailag versenyre kelhetnek férfitársaikkal. Ilyen például a maszkulin tulajdonságokkal felruházott, már-már aszexuálisnak mondható szingli Elza az Oscar-díjas Jégvarázsból.
A Disney-mesék férfikarakterei tíz-tizenöt évvel ezelőtt a hős, a megmentő képében tündököltek, legyőztek minden akadályt, újabban viszont már csak szórakoztató »kellékek«, sodródó, botladozó alakok az erős akaratú főhősnők mellett, akik csupán a macsó humorról gondoskodnak.
Kristoff (Jégvarázs) és Nyálas Eugén (Aranyhaj) nem hősök, nem különösebben eszesek és talpraesettek – nők és kontinensek közt vándorló, határozatlan, cél nélküli karakterek. Kristoffot egyébként a Jégvarázs második részében Anna hercegnő jó időre magára is hagyja egy sötét erdőben, mondván, csináljon, amit akar addig, amíg ő és testvére, Elza megmentik a világot a globális felmelegedéstől, a természeti katasztrófáktól. S hogyan reagál erre Kristoff? »Jó nőhöz méltóan« pityeregni kezd egy sziklán ücsörögve, s előad egy nyálas-romantikus magán musicalszámot.”