A romaellenesség a legfőbb oka a roma gyerekek iskolai lemaradásának Magyarországon

2020. szeptember 17. 09:18

A romák helyzete az oktatás minden területén jelentősen romlik.

2020. szeptember 17. 09:18
Kende Ágnes
444.hu

„Míg Magyarországon, ahol becslések szerint 7,5 százalék a romák népességen belüli aránya, a tanulónépességen belüli arányuk megközelíti a 15 százalékot. Miközben az óvodába járó roma gyerekek aránya jelentősen javult az elmúlt 15 évben, a romák helyzete az oktatás minden területén jelentősen romlik, és a különböző iskolai fokok teljesítése szempontjából egyre nagyobb a szakadék a romák és a teljes tanulónépesség között. Ennek egyik magyarázata lehet, hogy folyamatosan növekszik az iskolai szegregáció mértéke. Lengyelországban, ahol a romák népességen belüli aránya becslések szerint az 1 százalékot sem ér el, 2017-től kötelezővé és ingyenessé vált az óvodai nevelés a 6 éves gyermekek számára, és ahol nincs óvoda, ott az óvodai nevelést különféle közösségi szervezetek végzik. Az elmúlt években csökkent a roma gyermekek száma a speciális oktatásban, miközben a beiskolázott és érettségizett romák arányát az általános iskolásoknak, középiskolásoknak és egyetemistáknak juttatott ösztöndíjakkal igyekeznek növelni.

Romániában, ahol becslések szerint közel 9 százalék a romák aránya a népességen belül, a gyerekek helyzete a legtöbb területen javult, és csökkent a roma és a nem roma tanulók közötti szakadék; ugyanez nem mondható el a közép- és felsőfokú oktatásban, ahol a tendenciák negatívak. Szerbiában, ahol becslések szerint kicsit több, mint 8 százalék a romák népességen belüli aránya, a roma tanulók helyzete némileg javult az alap- és középfokú oktatásban, de a különbség továbbra is jelentős. (2015-ben például a romák mindössze 10 százaléka fejezte be a középfokú oktatást, Szerbiában pedig 13 százalékuk). A felsőfokú végzettségű romák aránya majdnem nulla, és a roma gyerekek továbbra is felülreprezentáltak a speciális oktatásban. Ugyanakkor pozitív fejlemények mutatkoznak az óvodai nevelésben és az írás-olvasás terén, és a szegregáció sem számít komoly problémának Szerbiában.”

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 160 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Magicus
2020. szeptember 18. 18:16
Még pár száz év is integrálódnak/deriválódnak! Kidobott pénz a felzárkóztatási programok mindegyike! 14 évesen megszüli az első puját és aztán folyamatosan jön a többi,a gyerekekből élnek! És ha ezt valaki tagadja az hazudik!
urga
2020. szeptember 18. 15:55
"Akadnak ellenkező irányú példák is. Az ellenpéldádtól eltérő, leszarom tablettás magyar szülőt magam is láttam már, nem egyet." Nem mindegy, hogy milyen arányban fordul ez elő. Mekkora a nemtörődöm szülők aránya a magyarok között, és mekkora a cigányok között? Hány magyar szülő gondolja úgy, hogy a gyereke oktatása fontos, hogy a tanárral együtt kell működni a gyereke érdekében, és hányan gondolkoznak így a cigányok között? Ha a házakról van szó, ugyanígy: milyen arányban laknak magyarok rendezett, tiszta házakban, és milyen arányban a cigányok? Milyen arányban gyűlik a szemét a magyar házak udvarán, és milyen arányban a cigány házak előtt? stb. (ha egy magyar ember háza szemétdombbá válik, a szomszédok megállapítják, hogy megőrült.. De nincs sok ilyen őrült a magyar falvakban, településeken! Viszont menj el körülnézni egy cigánytelepre, ott a rendesség a kivétel..
urga
2020. szeptember 18. 15:22
"De ilyet helzyetbe másokkal is lehet kerülni... " Másik példa: óvodai csoport, ahová kb. 6-7 cigány gyerek is jár. Az óvónők szülői értekezletet hívtak össze a viselkedésük miatt. Elmagyarázták a szülőknek, mi a gond, min kellene változtatni. Eredmény: nulla. Újabb szülői, újabb kérések. Eredmény: nulla. Végeredmény: aki meg tudta oldani a magyar családok közül, az átvitte a gyerekét egy másik óvodába. Ellenpélda: iskolai alsós osztály, 3-4 problémás magyar gyerekkel. A tanítók panaszkodnak, hogy nem tudnak tanítani miattuk, mert rendetlenkednek. Behívják a szülőket, elbeszélgetnek velük. Eredmény: a szülők együttműködőek, megértik a tanárok problémáit, és mindent megtesznek, hogy a továbbiakban rendes körülmények között taníthassanak. Végeredmény: normális osztály, ahonnan senkinek nem kellett elmennie, sem azoknak, akikkel gond volt, sem a többieknek.
urga
2020. szeptember 18. 15:13
Nem a hangos zene volt a gond, hanem a folyamatos kiabálás, veszekedés az utcán, az, hogy a cigányok megjelenésével egyidőben eltűnt a vízóra a kertből, és a kert végében álló diófa is. Ehhez csak annyi kellett, hogy a tulajdonosok elmenjenek otthonról. A történet vége pedig az lett, ami majdnem minden ilyen esetben: a magyar család, akiknek a szomszédságába költöztették a cigányokat, elköltözött onnan. A házukat csak mélyen áron alul tudták eladni, vagyis hatalmas kárt okozott nekik az önkormányzat a "szociális" akciójával. Még egy kérdés, bocsánat, ha személyes: Neked vannak cigány szomszédaid, és jól kijössz velük?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!