„A választás óta folyamatosan a lemondásán gondolkozik – mondta Pálffy Ilona a Nemzeti Választási Iroda (NVI) elnöke néhány nappal a 2018-as parlamenti voksolás után: »úgy gondolom, hogy most ezt végigcsinálom, aztán utána majd eldöntöm, hogy megyek vagy nem megyek«. Az NVI honlapjának összeomlása, az átjelentkezett szavazók éjszakába nyúló sorban állása, s emiatt a választás estéjén az eredmények visszatartása okán sokan úgy vélték: Pálffynak mennie kellene. És akkor az olyan „technikai” furcsaságokat még nem is említettük, mint hogy számos választó kapott rossz szavazólapot a választási bizottságoktól; hogy egyes szavazókörökben kimagaslóan sok volt az érvénytelen listás szavazat, miközben az egyéni jelöltekre érvényes voksok érkeztek. Nem csoda, hogy Pálffy is úgy érezte, meg kell fontolnia a lemondást.
Nos, azóta volt egy európai parlamenti, meg egy önkormányzati választás is, mindkettőt az ő vezetésével rendezte az NVI, s csak most, alig két évvel a következő országgyűlési választás előtt döntött: nem tölti ki kilencéves mandátumát, inkább nyugdíjba megy. Dicséretes, hogy utolsó gesztusával érdemi javaslatokat tett a választási törvények módosítására – ezt amúgy korábban is többször szorgalmazta.
De hát épp ez lett volna a dolga. Az NVI ugyanis, szemben jogelődjével, az Országos Választási Irodával, a végrehajtó hatalomtól független, autonóm államigazgatási szerv, feladatkörében nem utasítható. Az NVI számára feladatot csak törvény írhat elő, költségvetése az Országgyűlés költségvetési fejezetén belül önálló címet képez. Az NVI elnökét a miniszterelnök javaslatára az államfő nevezi ki kilenc évre, tehát nem egy választott tisztségről van szó, hanem egy igazi közszolgálati feladatról.
Pálffy Ilona bizonyosan igyekezett is megfelelni a pártatlan közszolga szerepének, de épp a választásokon történt – és következmények nélkül maradt – botrányok okán ez a törekvése hiteltelen maradt. Hiszen az NVI feladatai között szerepel pl. a központi névjegyzék vezetése, a szükséges közbeszerzési eljárások lefolytatása, az informatikai rendszer kialakítása és biztonságos működtetése, a választás központi logisztikai feladatainak ellátása, a választások hivatalos honlapjának működtetése. Csupa olyasmi, aminek a végrehajtása legalábbis nem ment döccenők nélkül az elmúlt két parlamenti választáson.”