A szerző a Danube Institute munkatársa, az írás eredetileg az Epoch Times német kiadásában jelent meg
Miután a Legfelsőbb Bíróság Törökországban úgy döntött, hogy az isztambuli Hagia Sophia épületét – Recep Tayip Erdogan kívánalmainak megfelelően – a vallásukat gyakorló muszlimok ismét mecsetként használhatják a jövőben, számos kritikus véleménycikk jelent meg a témában, amelyek különböző aspektusokból vizsgálták a szentély helyzetét.
Például a svájci Neue Zürcher Zeitungban Constanze Letsch arról írt, hogy a Hagia Sophia valójában nem az egyedüli történelmi jelentőségű és nagy kulturális értékkel bíró épület, amely áldozatává vált Erdogan újra-iszlamizáló politikájának. A Frankfurter Allgemeine Zeitungban Holger Kleine úgy fogalmazott, hogy a Hagia Sophiának „abszolút építészművészetnek” kell maradnia és biztosítani kell az épületben – nemcsak a muszlim, hanem akár a keresztény vallásgyakorlással szemben is – a minél nagyobb „mozgásszabadságot”. Hans Rauscher az osztrák Der Standardban azt fejtette ki, hogy a Hagia Sophia mára a világörökség része, nem valamelyik konkrét valláshoz, hanem az emberiséghez tartozik, immár „nemzetek feletti” dimenzióval rendelkezik. Rauscher szerint amit Erdogan most tesz, az mindnyájunk közös (világ)örökségének megkurtítása.
A probléma a téma különböző megközelítéseivel, hogy egyre inkább úgy tűnik, mára egyszerűen szalonképtelenné vált a kereszténység, vagy éppen a klasszikus európai (nyugati) értékek védelme. Pedig a Hagia Sophia eredetében, sőt jelentős építészeti előzményei tekintetében is keresztény épület. Justinianus császár személyes keresztény hite és buzgalma nélkül nem beszélhetnénk „építészeti csúcsteljesítményről” sem és „nemzetek feletti dimenzióját” is mindenekelőtt a keresztény vallás népeket összekötő spirituális erejének köszönhette a Bizánci Birodalom korszakában. Mi több, a római császárok a Hagia Sophia előtt megépített – és később lerombolt – templomokat már ugyancsak a kereszténység szellemében alkották meg, Justinianus a Hagia Sophia felépítésevel ezeket a templomokat akarta pótolni, egyúttal felülmúlni. A Hagia Sophia mindenekelőtt ennek a kornak a történelmi emléke, ilyen módon a kereszténység történelmében mai napig kiemelkedő kulturális teljesítmény, amelynek elsősorban ebben a dimenziójában kell védelmet kapnia.