Nem vagyunk ártatlanok, ártottunk egymásnak eleget, de gyarmataink és rabszolgáink nem voltak. Városaink kicsik, templomaink is kicsik, palotáink is kicsik, kevésbé díszesek a Dévényen túliaknál, de nem akarjuk őket lebontani. Hanem megőrizni akarjuk őket, magunknak. Szívesen látjuk azt, aki megfáradt és megszomjazott tőlünk Nyugatra, nálunk felüdülést nyer. Szívesen leszünk vendégfogadó, de azért örülnénk, ha nem kéne valamiféle menedékszigetté, fordított Lampedusává válnunk, ahhoz ugyanis túl kicsik vagyunk.
Orbán úgy látja, ebben a közép-európai sebeket is gyógyító elképzelésben velünk vannak a szlovének, a szlovákok, a horvátok és a szerbek. Velük lehet új korszakot nyitni, hogy „a nyugatról és keletről fenyegető veszéllyel szemben megvédjük magunkat”.
Úgy látszik, az ukránok épp kitombolják magukat, a románok pedig, akiknek az országuk közepén húzódik Kelet és Nyugat egykori határa, a Kárpátok gerince, minden Nyugatra törekvés és amerikai katonai bázis ellenére bizantinus-mediterrán politikai örvényekbe merülnek el. Orbán Viktor amúgy meghívta Klaus Iohannist a Kárpát-medencei koalícióba, de a békejobb elutasíttatott. Ki tudja, Románia talán más szövetségre vágyik? Ha nem lehet vezető erő itt (mérete alapján lehetne, csak épp nincs hozzá politikusa), lesz Macron hátországa?
Szimbolikus, hogy Erdélyben miként omladoznak a szász erődtemplomok, miközben az utolsó kirakatszász áll az ország élén.
Azok a szász erődtemplomok és a brassói Fekete-templom a nyugati civilizáció keleti határának impozáns alkotásai. Ha Románia akár a magyarokkal és németekkel összefogva felújítja és megőrzi őket, akkor talán felénk igyekszik; ha hagyja őket elpusztulni, akkor az annak szimbóluma, hogy kiiratkozott ebből a klubból.
Mára közhely lett, hogy Francis Fukuyama és társai várakozásaival ellentétben a történelemnek nem lett vége a Szovjetunió összeomlásával. Egyelőre Huntingtonnak látszik igaza lenni, miszerint összecsapnak a civilizációk – nem feltétlen háborús formában persze. Kína Afrikában terjeszkedik és építi a „soft powert”, Amerika próbál leszakadni Kínáról, Európát elözönlik a bevándorlók, és a tolerancia nevében az öreg kontinens meg akarja adni magát a világnak, miközben az Európai Unió egyik célja épp az lenne, hogy földrészünk versenyképes legyen. Az Európai Unió egyszerre akar versenyképes lenni, de megtartani a jóléti államot és a multikulturalizmust – egymást kizáró projektek.
A nyugati világon belül azonban
nem a civilizációk, hanem a civilizálatlanság, a civilizáció elvetése és a régi civilizáció védelmezői vitáznak
– és csapnak össze, a szemünk előtt. A történelem nem csak a civilizációk közt nem ért véget, hanem azokon belül sem.
A sátoraljaújhelyi beszéd szerint „új világrend van születőben”, s „a változások tektonikusok”.
Próbálhatunk előre látók lenni, sokfelé kapcsolatokat építeni, és persze legyinthetünk is, hogy minek, túl kicsik vagyunk. De ha ezeregyszáz év – ebből száz trianoni év – után van még életerőnk, akkor, amíg lehet, meg kell maradnunk a nyugalom és a csendes építkezés Kárpát-medencei szigetének, lehetőleg a szomszédainkkal együtt – kétlem például, hogy a délszláv háború által megtépázott déli szomszédaink mást akarnának.
Ehhez azonban itthon is építkezni kell: a külső ragyogás nincs belső stabilitás nélkül, ehhez pedig nemzeti minimumra van szükség legalábbis a nemzet, a család és a segély helyetti munka kérdésében.
Itt vagyunk tehát, az „ötödik trianoni nemzedék”, egy gazdaságilag túlérett, szellemileg azonban szétesett Nyugattal és egy gazdaságilag erősödő, de a saját hagyományainktól idegen Kelettel. Ha nem akarunk szellemileg egyikhez sem csatlakozni, mert mi a régi Nyugat saját maga által is elárult értékeiben hiszünk, amelyektől már az első világháborút követően is erősen távolodóban volt, akkor nincs más lehetőségünk – nem lezárva a hidat Kelet felé sem –, mint
megpróbálni megőrizni egy maradék kis Nyugatot a Kárpát-medencében, a többi itt lakó nemzettel együtt.
És új közepet kell teremteni. Új középre van szükség nem csak Kelet és Nyugat között, hanem a politikai térképen is. A nyugati politika ugyanis folyamatosan balra tolódik, a baloldal pedig egyre radikálisabb követeléseket kíván természetesnek beállítani, és egyre inkább balra határozná meg a „közepet”. Nem szabad hagyni, hogy a progresszió és a woke-kapitalizmus elrángassa a politikai közép kereteit a baloldal szélére, és mindenki, aki nem velük van, fasisztának számítson (ahogy Molotov mondta: hogy ki fasiszta, azt a kommunisták mondják meg). A baloldalnak való megfelelési kényszert le kell vetkőzni, és a politikai közép kereteit ténylegesen vissza kell rángatni a politikai térkép közepére.
Hogy a derűs, élettel teli, az ember kisebb tökéletlenségeit és botlásait nagyvonalúan megbocsátó, sok mindent elfogadó, még többet eltűrő, de öntudatos és önmagát fel nem adó, széles jobboldal legyen újra a közép. Beleférnek ebbe nemzeti liberálisok, liberális konzervatívok, konzervatív konzervatívok, népiek, jobboldali forradalmárok, radikálisabb jobboldaliak, legitimisták, életművészek és szerzetesek, urbánusok, parasztok, munkások, polgárok és régi-új arisztokraták, de még patrióta baloldaliak is.
Legyen ez a tökéletlenség közép-európai politikája.
Ez a széles centrumpolitika szemben áll a szekuláris aszketizmust hirdető, kicsinyes, az élet minden pillanatát bürokratikusan leszabályozni kívánó, a világra mérges, azzal örökké elégedetlen, a múltat újra eltörölni akaró, szobrokat döntögető, a történelmet átíró, intoleráns, gondolatbűnöket számláló, radikális nyugati újbaloldallal.
Ambiciózus cél, merész feladat, könnyen elbukható, nehezen sikerre vihető, elsodorhatják úgynevezett „külső körülmények”, „világtendenciák”, de meg kell próbálnunk jó szövetségeket kötnünk és túlélni, egyben segíteni mások túlélését.
Már csak azért is, mert sok más lehetőségünk egyszerűen nincs.
Ha ezeregyszáz év alatt életben maradtunk kilátástalan helyzetekben, akkor talán most is sikerül, ha mi is megtesszük érte a magunkét, mindazt, ami rajtunk múlik. Talán szolgálhatunk mintával mások számára.