50 éve halt meg Christopher Dawson

2020. május 25. 12:05

Dawson kimutatta: a történelem megértéséhez a kulcs nem az osztályharc tanulmányozásában rejlik, hanem sokkal inkább a vallás társadalomformáló erejének megértésében.

2020. május 25. 12:05
Pogrányi Lovas Miklós
Vasarnap.hu

„Az ultrakonzervatív és mélyen katolikus Dawson rendszeridegen jelenség volt a brit akadémiai közegben. Egész életében vallás és kultúra összefüggéseit kutatta, és felismerései alapvetően befolyásolták a huszadik század konzervatív gondolkodóinak kultúraértelmezést. Megállapításai forrásul szolgáltak, C.S. Lewis, J. R. R. Tolkien, John Lukács és Rémi Brague számára is. Elismerte nagyságát Arnold Toynbee, valamint Mannheim Károly és Polányi Mihály is, akikkel a Moot körben találkoztak éveken át. Dawson befolyását nem lehet túlbecsülni: Az amerikai külpolitikát alapvetően befolyásoló Samuel P. Huntington civilizációelmélete voltaképpen Dawson kultúraelméleti belátásain alapszik. Russell Kirk és T. S. Eliot kultúrafilozófiájának a tengelyében is Dawson megállapításai állnak. De hatása kimutatható XVI. Benedek pápa írásain is.

A húszastól a hatvanas évekig jelentős befolyással rendelkezett az akadémiai világban, a Time magazin az ötvenes évek legnagyobb történészének nevezte[5] ám a hatvanas évektől kezdve fokozatosan mellőzött gondolkodóvá vált. Ennek egyik oka a baloldal térnyerése az akadémiai és egyetemi világban, a másik pedig a II. Vatikáni Zsinat, mely lemondott az egyház vonalas apologétáiról, mint Chesterton, Hilaire Belloc és Dawson. Mindezek eredője képpen halála után sikerült őt mindjobban kiszorítani az egyetemi tananyagból.

Dawson kimutatta: a történelem megértéséhez a kulcs nem az osztályharc tanulmányozásában rejlik, hanem sokkal inkább a vallás társadalomformáló erejének megértésében. Bebizonyította: minden kultúra (illetve civilizáció) egy világvallásra épül. A társadalom egységét és működőképességét biztosító magatartási normák vallási eredetű előírásokon, parancsokon alapulnak. Ezért a nagy világvallások mind kultúrát teremtettek, és azok a társadalmak, melyek elveszítették a vallási alapjukat teljesen átalakultak, hiszen semmilyen kultúra nem maradhat fenn az alapját képező vallás nélkül. (...)

Mikor és miként repedt meg Európa keresztény fundamentuma? – tehetjük fel a kérdést. Dawson úgy véli: a mediterrán térség reneszánsza a helyi sajátosságoknak kedvezett és a pápaság kezdett egyre erőteljesebben itáliai jelleget ölteni. Róma maga is az új, humanista kultúra patrónusává vált, ami igen kedvezőtlenül találkozott az északról jövő megújulási igényekkel. Mindezek eredményeképpen Európa szuverén államok közösségévé alakult át, amelyben a világi uralkodó hatalmát már korántsem korlátozta annyira a lelki hatalom vezetője mint a VII. Gergely és VIII. Bonifác pápa közötti ideális időszakban. A kereszténység egységének ekkortájt bekövetkezett megbomlása olyan tragikus csapást mért kultúránkra, melyet azóta sem tudtunk kiheverni.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 13 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Bell & Sebastian
2020. május 25. 23:33
Sir William Dawson. Volt még egy Dawson, aki Darwinnal volt fasírtban keresztény alapokon. Nem keverendő Clinton Richard Dawkins -szal, aki született kenyai, még él és lelkesen kavarja a marxizmust ehetővé, aki egy génben-mémben gondolkodó Csányi Vilmos / Vágó István zabigyerek. A postban emlegetett a legjelentősebb hármuk közül, ezért is nem hallani róla. Pedig jobban kellene ismerni, mint Goldstein kedvenc, tízkötetes vádiratát a pápaság ellen.
annamanna
2020. május 25. 18:55
Ez összességében elég nagy ökörség. Egy ember, egy közösség, egy adott térség mentalitását alapvetően az a munkavégzés befolyásolja, amit végeznek. Már sokszor és hosszan leírtam ezt itt a mandineren, így nem írom le újra, hogy milyen speciális irányba tereli a személyiséget a földművelés, a maga kiszámíthatatlanságával, ami nagyon erősen szorongáskeltő, de ugyanakkor mégis igen nagy változatosságot biztosító tevékenység, amit nem lehet megunni, és ami a leginkább lehetővé teszi az autonóm élet képzetét, tehát önbizalmat is ad, miközben erősen stresszel is, ebből következően harciassá teszi a földműveseket. A kiszámíthatatlanság pedig erősen fogékonnyá teszi az agráriust a transzcendens és mágia iránt, ami mindenféle időjóslásban és varázslásokban nyilvánul meg, és nagyon erősen átszexualizált, ez utóbbi olyan fontos, hogy idézek is: "A szent házasság rítusához olyan mágikus képzetek tapadtak, hogy serkentőleg hat az emberek, az állatok és a földek termékenységére. Az istennőnek a hatalmát a termékenységi képessége adta meg. A földművelés kialakulásával minden attól függött, milyen lesz a gabona, vagy a rizstermés. És ehhez már nem volt elegendő a "vadászmágia". A törzsi kultúrában a hierosz gamosz jelképrendszere tehát a termékenységgel függött össze. Ásatások igazolják, hogy az ősi ásóbotok általában phallusokhoz hasonlítanak. Szinte szó szerint: a földműves munkája szexuális rítus volt." https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-keresztyen-bibliai-lexikon-C97B2/h-C9DAA/hierosz-gamosz-C9E6E/#Lexikonok%5EKereszty-Hierosz%20gamosz Ezzel valamilyen szinten már az Ószövetség is szembehelyezkedett, pl: "Izráel népe határozottan szembehelyezkedett a hierosz gamosszal kapcsolatos vallási szokásokkal. Az Ez 8,14 elmondja, hogy asszonyok ülnek a templom kapujában, akik siratták Tammuz (Dumuzi) sorsát. - Dumuzi (Tammuz) egyébként az egész drámában nem istenként szerepel, hanem mint földi király, akinek a házassága a nagy istennővel (Inanna-Istar) megkívántatik az ország jövője és gazdagsága érdekében." (Ugyanaz idézet pont arra utal, hogy NEM helyezkedett szembe izrael népe, pontosan azért nem, mert a földműves kultúrából ez a gondolkodásmód következik LOGIKUSAN). A földművesek közül kiváltak az iparosok és kereskedők, már igen korán, és az ő tevékenységük sok tekintetben olyannyira különbözött a földművestől, ami a viselkedésüket, világképüket is megváltoztatta. Az iparos és kereskedő nincs kitéve a természet szeszélyeinek, a munkája sokkal stabilabb, egyenletesebb, kiszámíthatóbb, biztonságosabb, de ugyanakkor unalmasabb is, már csak ezért is érdekeltebb a változásban, míg a földművesnek nincs a változás iránt semmiféle igénye, mert neki elegendő az évszakok változásával is megbirkózni, ez is megterhelő, tehát a földműves nem hisz a változásban, hanem a folytonos újrakezdésben, míg az iparos számára semmi nem tér vissza, az idő nem körforgásszerűen halad, hanem egyenletesen előre, a múlt soha nem ismételhető ("Kétszer nem léphetünk ugyanabba a folyóba") és kell is, hogy változzon az idő, a világ, az iparos a progresszióban érdekelt. Az iparosnak és kereskedőnek sokkal több szociális interakcióban van része, és jobban rá is szorul a kapcsolattartásra, a másokkal való együttműködésre, mint az autonómiájára büszke földműves (az iparos és a kereskedő TUDJA, hogy nem autonóm) - így ezek sokkal jobb szociális készségeket fejlesztenek ki, jobban tiszteletben tartják egymást, és az idegeneket is, akik számukra potenciális kuncsaftok és nem potenciális rablók, mint a parasztnak. A viselkedésük ezért sokkal civilizáltabb, szociálisabb, liberálisabb, bizonyos tekintetben hasonlóvá válik a nőies viselkedéshez, akik szintén sokkal inkább tudatában vannak annak, hogy rászorulnak a másokkal való együttműködésre, mint ahogy a férfiak ezzel tisztában lennének. És ezért együttműködőbbek, civilizáltabbak, szociálisabbak, liberálisabbak a férfiakhoz képest. Az iparosnak egyre több elméleti, elvont, racionális tudásra van szüksége, ezért támogatja a tudományos fejlődést, a világképe racionális, nincs szüksége mágiára, és nem hisz benne. A földműves tevékenységből az alábbi viselkedésmodell következik: - gyakorlatias, tagadja az elmélet jelentőségét - hagyományőrző, nem érdekelt a változásban - autonómiájára büszke - harcias, kirekesztő, idegenekkel szemben ellenséges - általában agresszív, nem jól szocializált - nem formális, a szabályok és törvények helyett a spontán döntéseket és megoldásokat részesíti előnyben - az időfelfogása körforgásszerű Az iparos és kereskedő népességben ezzel szemben megjelennek az alábbi jellemzők: - liberális - progresszív - racionális, az elméleti tudás híve és pártfogója, a mágikus világkép kritikusa, rombolója - az időfelfogása lineáris - jól szocializált - a törvények és formalitások rabja - szorongó A földműves kultúrák a maguk világképe szerinti vallási kultuszokat fejlesztettek ki. Mint feljebb jeleztem már, már az Ószövetségben jelentkezett ezen kultuszok kritikája, a kereszténység aztán brutálisan az iparos-kereskedő városi népesség gondolkodásának megfelelő irányban tolódott el, olyannyira, hogy évszázadokig csak városokban terjedt, és maga a POGÁNY kifejezés is azt jelenti, hogy vidéki, falusi, mivel a parasztok számára tök hülyeség volt. Az is nyilvánvaló, hogy amikor erővel rányomták a kereszténységet a földműves lakosságra, akkor maga a vallás azonnal elkezdett átalakulni a parasztság értékrendjének megfelleően, megjelent benne - az anyaistennő - a mágia, varázslás - a hagyományőrzés - a kirekesztés, brutális agresszió - az újrakezdés lehetősége (purgatórium) Mivel az északnyugati népek (az éghajlati szorítások miatt) inkább iparos-kereskedő népekké váltak, ezért ennek megfelelően alakult a mentalitásuk is, és nem tűrték el a délies, földműves pápista kultuszt. A reformáció nem vallásromlás, csupán az iparos-kereskedő gondolkodásmód megjelenése a valláson belül. És ehhez tudni kell, hogy a kereszténység valóban, eleve ezek igényeire lett szabva, földműves kultúrákban vagy egyáltalán nem terjedt vagy csak erőszakkal. Az iparos-kereskedő népek viszont önként is áttértek, Pál gyakorlatilag áttette a székhelyét a görögökhöz, és itt ért el sikereket, tehát a kereszténység a görög iparos-kereskedő-racionális kultúrába gyökerezett bele, mert a közel-keleti paraszti világ nem fogadta be. A lényeg, hogy NEM A VALLÁS ALAKÍTJA ELSŐDLEGESEN a mentalitást, hanem maga a létezés, a munkavégzés, a megélhetési lehetőségek. És egy eleve adott gondolkodásra települ rá aztán egy vallás, amit az adott tereült vagy magából termel ki, vagy ha átvesz máshonnan, akkor a maga képére formálja. Természetesen később a vallás is alakíthatja a megélhetési módokat, elősegítheti pl a racionális tudás terjedését (mint tette ezt a kereszténység, ezzel megágyazva az ipari forradalomnak és még sok egyébnek, például magának a vallásos gondolkodás felszámolásának). De legalapvetőbben a megélhetési mód számít. Assisi Ferenc pl kereskedő fia volt, és már ezért is szembekerült a földműves világképpel, egyáltalán nem véletlenül lett ő egy afféle protoreformátor. Luther meg aztán pláne, aki egy bányász fia volt és jogot végzett. Amit csinál valaki, ahogyan él, amiből él, az abszolút meghatározza a horizontját, a nézőpontját, a világképét. És korlátozza is egyben. Számára az lesz a világ normális képe, amit a saját nézőpontjából lát, így a vallási képzeteket is ennek a nézőpontnak rendeli alá.
tintapaca
2020. május 25. 15:34
Az egész csak a felszín vakargatása, a katolicizmus apológiája.Egy állítása a döntő, a pápaság a reneszánsszal egyre inkább itáliai jellegűvé vált. Ennek bizonyító tényei az olasz pápák számossága. A törés nem a protestantizmussal következett be, hanem a nyugati és a keleti kereszténység kialakulásával, 1054-ben. Attól kezdve a pápaság a bizánci császárságra ellenségként tekintett. Magára hagyta az iszlám elleni harcában, sőt 1202-4-ben a velenceiek kivánságára a keresztes hadak feldúlták Konstantinápolyt, és megalakították a Latin Császárságot. Ezzel szabaddá vált az út Kisázsiában először a szeldzsukok - őket a mongolok tönkreverték, hagyva egy kis időt a végső iszlám támadásig -, de jöttek az Oszmánok. A pápaságnak, Velencének és a Francia Királyságnak jelentős diplomáciai szerepe volt az oszmánok szárazföldi terjeszkedésének Balkán és a Magyar Királyság ellen terelésében. Luther római útján látta, hogy a a VI. Sándor és aII. Gyula pápa által elkezdett gigantikus római építkezések miatt egyház adók tönkreteszik a Német-Római Birodalom gazdaságát. A németországi katolikus egyházi javakból sikeresen elégítették ki a parasztság és a kisnemesség földigényét - bár így is kitört a parasztháború. A katolicizmus a társadalom jövedelmeit megfagyasztotta az egyház építészetben, ahelyett, hogy a gazdaságban forgatták volna azokat vissza, mint Angliában, a Skandináv országokban, Hollandiában és az Észak-Német fejedelemségekben. Ennek következménye, hogy Európa legszegényebb, és legsebezhetőbb országai Spanyolország, Olaszország, Portugália. Az összefüggéseket már megírta Max Weber az öt világvallás gazdasági etikája c. művében. A katolicizmusban érvényesített pápai főség az ókori zsidó főpapi rendszer továbbélése azzal, hogy a központosított anyagiak másfél évezrede szolgálják a Vatikán politikai érdekeit. Érdemes megismerni azt, hogy az Árpád-házi királyaink myilen jogcímeken, mennyi pénzt küldtek Rómába, egyházi tized, sójövedelmek, stb. címén. Írhatott a Dawson tíz kötetet, az akkor is csak apológia, nem vezet el a valódi megértéhez.
lofejazagyban
2020. május 25. 13:12
A kereszténység ezer év alatt nem ölt meg annyi embert, mint a liberalizmus az atombombáival, a gyarmati és posztkoloniális háborúival, az abortusszal. A komenizmusról meg most ne is beszéljünk.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!