Első a profit, vagy első az ember
Amikor a válság beütött, a kormányok és vállalatok először az emberekre és csak másodsorban a pénzre összpontosítottak. A korábbi recesszióktól eltérően hirtelen világossá vált, hogy most a legnagyobb baj a munkaerő elvesztése lenne. Van ebben önérdek is: a fejlett világban évek óta zajlik a »talent war«, azaz a harc a jól képzett munkaerőért – amiből hiány van épp úgy Németországban, mint Magyarországon. Ha elbocsátják a szoftverfejlesztőt, a robotokat kezelő autógyári munkást, a pincért vagy a kőművest,egyáltalán nem biztos, hogy oda jön vissza, ahonnan elküldték.Az Uber, a Lyft vagy a Netpincér azonnali pénzügyi segítséget is nyújtottak az otthonmaradottaknak, a Starbucks, továbbra is »katasztrófa-fizetést« kínál az érintett baristáknak, a Libri tulajdonosa saját pénzéből fizeti alkalmazottait. Beszálltak a kormányok is, számos európai országban a munkájukat ellátni nem tudó alkalmazottak után állami támogatást,fizetések részbeni átvállalását nyújtják az érintett vállalatoknak.Mindannyian tudjuk, hogy sok vállalkozás számára elkerülhetetlenek lesznek a leépítések,amennyiben a korlátozások és recesszió túl hosszúra nyúlnak. A kérdés az, hogy ez az emberközpontú szemlélet megmarad-e a cégekben.
Globális vagy lokális