Székelyföld az EU egyetlen nemzeti régiója, amelynek nincs semmilyen hivatalos elismerése

2020. március 02. 14:40

A régiók fejlődését az Európai Regionális Fejlesztési Alap szolgálja.

2020. március 02. 14:40
Bakk Miklós
Főtér.ro

Mi a célja pontosan a nemzeti régiók egyenlőségéért indított európai polgári kezdeményezésnek? Leegyszerűsíthető-e arra a törekvésre, hogy ezek a bizonyos nemzeti régiók közvetlenül, saját államuk kormányzatának megkerülésével is hozzájuthassanak az EU kohéziós alapjaihoz – vagyis pusztán finanszírozási kérdés-e?

Azt hiszem, a kérdés összetettebb. Először is: az SZNT-kezdeményezes kapcsán szóba került kohézió-fogalom nem azonos a Kohéziós Alap meghatározásából adódó, szűkített kohézió-értelmezéssel. A kohézió mint cél s mint érték az európai társadalmak között megerősítendő szolidaritással kapcsolatos, ekként jelenik meg az EU általános céljai között.

A Kohéziós Alap ezt úgy szolgálja, hogy tagországokat támogat, mégpedig azokat, amelyekben az egy lakosra jutó bruttó nemzeti össztermék az EU-átlag 90%-a alatt van. Ebben a helyzetben a kelet-európai tagállamok vannak, meg néhány dél-európai ország, és a cél az, hogy támogassa ezen országok felzárkózását közlekedési hálózatuk fejlesztésével és nagy környezetvédelmi projektjeik kivitelezésével.
E támogatások léptéke általában nem régióspecifikus, jóllehet, segíti a régióik felzárkózását is. A régiók fejlődését sokkal inkább az Európai Regionális Fejlesztési Alap – rövidítve: ERFA – szolgálja. Ennek már kimondottabb célja, hogy a régiók közötti kiegyenlítődést támogassa. Az ERFA viszont, más támogatási alapokkal együtt – az Európai Szociális Alappal, az Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garanciaalappal – az úgynevezett Strukturális Alapokhoz tartozik. Ezeknek az alapoknak a rendszerét, és maguknak az egyes alapoknak a működését és céljait az EU módosítani tudja.

Tehát, visszatérve a Székely Nemzeti Tanács kezdeményezéséhez, annak fő célja az lehet, hogy az EU módosítsa az ERFA vagy más támogatási alapok céljait, működési kritériumrendszerét, úgy, hogy abban megjelenjen a sajátos regionális kultúrák védelme.

Elérhető cél az, hogy az EU a kezdeményezés nyomát módosítsa a támogatási alapok irányát?

Történetileg vizsgálva ezt a kérdést, ez nem lehetetlen, hiszen a fő támogatási irányok többször is változtak az idők során. A támogatott térségi célok között szerepelt már a válságos ipari térségek, a halászati övezetek támogatása, majd a rurális területek fejlesztése, illetve az ipari monokultúrák átalakítása. Azonban mégsem egyszerű célkijelölési és finanszírozási kérdés ez, ugyanis az SZNT-kezdeményezés valami olyasmit is tartalmaz, hogy a régió magát is kijelölheti, hiszen itt nem pusztán egy fejlesztéssel összefüggő kérdésről van szó, hanem egy területi kulturális identitás megerősítéséről is.

Amikor viszont az Európai Unióban bevezették a regionális fejlesztés intézményi és statisztikai rendszerét, akkor ez úgy történt, hogy az EU nem határozta meg a régió fogalmát, csak annak hozzávetőleges méreteit, tehát ennek kijelölését rábízta a tagállamokra. És ekkor vált láthatóvá az a feszültség, amely a tagállami és az uniós szint között fennáll. Ugyanis a közigazgatási területi rendszer kialakítása tagállami hatáskör, míg a regionális fejlesztési eszközrendszer alakítása uniós hatáskör.

Összeegyeztethető ez egyes tagállamok központosító, a regionalizmust elutasító politikájával?

Nyugat-Európában jobbára sikerült harmonizálni a hagyományos területi közigazgatást az uniós fejlesztési régiókkal, és ezért ezt a fejlesztési lehetőséget jórészt a hagyományos területi önkormányzás különböző legitim szervei kapták meg, persze, a központi kormányzattal együttműködve.

Kelet-Közép-Európában azonban ez nem így alakult, mivel a fiatalabb nemzetállamiság olyan közigazgatást alakított ki, amely kevésbé van tekintettel a területi-kulturális identitásokra, és inkább a homogenizációt tartja szem előtt. Ezzel a felfogással tekint Románia is az uniós regionális fejlesztési lehetőségre, egy – inkább homogenizációs nézőpontból tekintett – európai eszköznek látja azt.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 3 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kálmi
2020. március 03. 10:38
Csodálkoztam, amikor egy-két hete olvastam a felhívást, hogy mindössze 60 ezer aláírás gyűlt össze az autonómiáért. Ha a szavazó korú lakosságot nézem, akkor minimum 300 ezernek ott helyben össze kellett volna jönnie. Eszerint az ott élőknek mindegy, hogy van, vagy nincs önrendelkezés. Ezt helyettük senki nem vívhatja ki. Én aláírtam sokakkal együtt itt az anyaországban, de hol vannak az érdekeltek? Ennyire elkorcsosult az ott élő fiatalság? Ha meg igen, akkor kár az erőlködésért. Ezt azért ott helyben meg kellene vizsgálni, mi is a tényleges helyzet az emberek fejében? .
night watch
2020. március 02. 23:09
Hihetetlen balfácánság, hogy a magyar ennyire hagyja, hogy kibabráljanak vele. Minden Trianonban keletkezett utódállam felbomlott, de a magyarok semmit nem kaptak vissza a szinmagyar területekből. A baszk, dél-tiroli példát kellene követni, és messzemenő autonóm státuszt szerezni - kezdésnek minimum a Csallóközben, Ipolyvidéken, Bácskában és a Székelyföldön.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!