Történetileg vizsgálva ezt a kérdést, ez nem lehetetlen, hiszen a fő támogatási irányok többször is változtak az idők során. A támogatott térségi célok között szerepelt már a válságos ipari térségek, a halászati övezetek támogatása, majd a rurális területek fejlesztése, illetve az ipari monokultúrák átalakítása. Azonban mégsem egyszerű célkijelölési és finanszírozási kérdés ez, ugyanis az SZNT-kezdeményezés valami olyasmit is tartalmaz, hogy a régió magát is kijelölheti, hiszen itt nem pusztán egy fejlesztéssel összefüggő kérdésről van szó, hanem egy területi kulturális identitás megerősítéséről is.
Amikor viszont az Európai Unióban bevezették a regionális fejlesztés intézményi és statisztikai rendszerét, akkor ez úgy történt, hogy az EU nem határozta meg a régió fogalmát, csak annak hozzávetőleges méreteit, tehát ennek kijelölését rábízta a tagállamokra. És ekkor vált láthatóvá az a feszültség, amely a tagállami és az uniós szint között fennáll. Ugyanis a közigazgatási területi rendszer kialakítása tagállami hatáskör, míg a regionális fejlesztési eszközrendszer alakítása uniós hatáskör.
Összeegyeztethető ez egyes tagállamok központosító, a regionalizmust elutasító politikájával?
Nyugat-Európában jobbára sikerült harmonizálni a hagyományos területi közigazgatást az uniós fejlesztési régiókkal, és ezért ezt a fejlesztési lehetőséget jórészt a hagyományos területi önkormányzás különböző legitim szervei kapták meg, persze, a központi kormányzattal együttműködve.
Kelet-Közép-Európában azonban ez nem így alakult, mivel a fiatalabb nemzetállamiság olyan közigazgatást alakított ki, amely kevésbé van tekintettel a területi-kulturális identitásokra, és inkább a homogenizációt tartja szem előtt. Ezzel a felfogással tekint Románia is az uniós regionális fejlesztési lehetőségre, egy – inkább homogenizációs nézőpontból tekintett – európai eszköznek látja azt.”