Írásom apropója Ungváry Krisztián Hősök? A budapesti csata német katonai elitje c., nemrég megjelent kötete, amelynek már a címében benne van a provokáció. Ezt persze írhatjuk a kiadó számlájára is, amely a nagyobb piac reményében pártolhatta a provokációt. A meghökkentés és a politikai bulvárba hajló kijelentések azonban a médiában gyakran szereplő Ungvárytól sem állnak távol; ráadásul a könyvben nemcsak a cím az, ami megdöbbent. Ungváry könyve egyfelől szép példája az aprólékos, gondos és lelkiismeretes tényfeltáró történeti munkának, és az is érződik, hogy a szerző elkötelezett a téma iránt. Másfelől azonban ugyanilyen példát nyújt arra, hogy, mondjuk ki feketén-fehéren, hogyan mentegessük a nácikat, ha azok németek.
Nem Ungváry személyes meggyőződése érdekes itt, még csak nem is az, hogy többször is nyilvánosan szembeszállt a regnáló kormány emlékezetpolitikájával, a holokauszt témájában pedig igyekszik kínosan betartani a liberális normákat. A probléma ott van, hogy „mindeközben” olyan ellenszenvet érez a kommunista Szovjetunió és a Vörös Hadsereg iránt, hogy utólag akarja felrúgni az antifasiszta szövetséget (ebben egyébként Goebbels végig reménykedett, sőt, pezsgőt bontott Roosevelt halálakor). Az igazi gond nem azzal van, hogy Ungváry „tudja-e”, mit tesz, hanem azzal, hogy teszi. Régóta dédelgetett koncepciója a korrektül, sőt, hősiesen harcoló Wehrmacht és a népirtásért felelős SS funkcionális és ideológiai megkülönböztetése, holott a szovjet területen harcoló Wehrmachtról több ízben is bebizonyosodott, hogy nemcsak logisztikai segítséget nyújtott a népirtáshoz, hanem egységei és tisztjei részt vettek a tömeggyilkosságokban, például a Krímben.
Miközben igaz, hogy a helyi lakosság egyes csoportjai például Litvániában és Ukrajnában nagyon is készségesen „támogatták” a holokausztot, ugyanúgy tény, hogy a zsidó népirtás nem történhetett volna meg a náci ideológiai program és a megsemmisítő háború nélkül.