Hisztériakeltés

2020. február 10. 18:07

Az oktatásügy tökéletes terep arra, hogy túllicitáljuk mások indulatát, felháborodását.

2020. február 10. 18:07
Jenei Gyula
Tiszatáj

„Az új NAT irodalomtanítást érintő részét két szempontból támadják: az egyik, hogy miért nincs benne a kortárs irodalom, a másik, hogy miért került bele Wass Albert, Herczeg Ferenc, Nyirő József, illetve miért hulltak ki a rostán Ottlik Géza és Kertész Imre fontos regényei. Az oktatáspolitika felelősei Ottlik és Kertész kikerülését cáfolják, mondván, hogy a kerettantervben benne lesznek (ebben egyébként biztos vagyok). És még annyit: ha a szaktanár úgy ítéli meg, hogy a törzsanyag elsajátításához elegendő az órakeret nyolcvan százaléka, akkor a fennmaradó húszat szabadon választott témák feldolgozására fordíthatja, sőt a diákokat is bevonhatja a tananyag kiválasztásába.

Persze a tananyag sok. Tényleg sok! Az, hogy eddig is sok volt, nem indokolja, hogy ezután is soknak kell lennie. De érdekes, hogy most min háborodnak fel sokan. Azon, micsoda visszalépés, hogy a kortárs irodalmat nem kell tanítani? De lehet, ha jut rá idő. Viszont a legtöbb gimnáziumban eddig sem jutott. Közhelyes, de (kivétel talán néhány elitgimnázium, illetve a kortárs irodalom iránt elkötelezett magyartanárok viszonylag szűk csoportja által tanított osztályok) a diákok most is úgy érettségiznek le, hogy a Radnóti utáni korszakok irodalmáról szinte semmit nem hallanak, semmit nem tanulnak. (Legfeljebb annyit, amennyit a szóbeli érettségi egy-két tétele elvár, de tudjuk, az nagyon kevés.) S hogy miért? Többek között azért, mert a magyartanárok jelentős része sem rendszeres olvasója a kortárs irodalomnak. Egyszerűen nincs képben. (Nincs ideje, nem érdekli, sosem érdekelte.) Ez ellen lehet háborogni, lehet tiltakozni, ám megváltoztatni nagyon nehéz. És hosszú idő. Ha egyáltalán. S tegyük hozzá, hogy a diákokat egyszerre jellemzi a radikalizmus és a nagyon is konzervatív hozzáállás. De inkább konzervatívok. Irodalmi ízlés tekintetében mindenképpen.

Most aláírásokat gyűjtenek, tiltakoznak, hogy egyetlen irodalmi Nobel-díjasunk egyébként, szerintem, valóban remek regénye nincs benne a NAT-ban. De mindegy, hogy benne van vagy nincs, a legtöbb helyen úgysem tanítják. A magyartanárok jelentős része ugyanis képtelen volt megemészteni Kertész Sorstalanságát. Sokan nem is olvasták, ha meg olvasták, nem tetszett nekik. Többekről tudok, mert beszélgettünk róla, akiknek nagyon nem tetszik. Egyenesen szidják. És akiknek kötelezőként olvasni kellene, azok döntő hányada úgysem fog ilyen vaskos és »nehéz« könyvet kézbe venni.

Végezetül: a kortárs vagy minőségi irodalom mindig is keveseké volt. Akár tetszik ez az íróknak és magyartanároknak, akár nem. S talán nem is kellene erőltetni, megutáltatni. Akinek az a sorsa, hogy eltaláljon hozzá, úgyis eltalál. Az pedig miért lenne baj a tömegtársadalom korában, ha a többség sorozatot néz a neten? Hankiss Elemér mondta valamikor, hogy az Anna Karenina és egy brazil szappanopera lényegében ugyanazt a lelki-érzelmi szükségletet szolgálja ki – más színvonalon. Miért is kellene Esterházy-szövegekkel kínozni azokat, akik a sorozatok világában érzik jól magukat? Na jó, persze kérdés az is, hogy Katona József Bánk bánjával miért kell?”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 33 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Menhetten
2020. február 11. 09:26
Ha van a tanárokban tartás, becsület és nem fideszes seggnyalók, akkor országos demonstrációt tartanak. De van-e, lesz-e bátorságuk ehhez? Legyen, mert egy igazi pedagógus nem hódolhat be sunyi módon ennek a szándékos lebutításnak! Itt egy példa. https://scontent.fbud5-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/84748062_2208031772825910_5856054441987276800_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_ohc=EKDraWeuePgAX-BwaMJ&_nc_ht=scontent.fbud5-1.fna&oh=201980c9c8197c51ac9fefd72b78467d&oe=5ED72C24
hugi
2020. február 11. 07:50
Jelentkezzen már csak egy ember, aki az irodalomóra miatt szerette meg az irodalmat, vagy úgy általában az olvasást! Felnőtt ember tök jót filozofál rajta, hogy ki írta azt a kurva verset, de diákfejjel csak annyi volt: faszom, megint egy buzi vers. Egyik sem fiataloknak való, vagy általuk értelmezhető. De olyat tanítani, amit egy 10-18 éves ért is és élvez is... hát... mondjam ki, hogy nem érdemes? (pl. Harry Potter, meg a többi faszomság) Szóval szerintem kurvára mindegy, hogy mi van az alaptantervben, ameddig nem csupa (irodalmi szempontból) szenny, addig tényleg lényegtelen. Egyébként meg... Engem sose kérdeztek, hogy élvezem-e, hogy ezt kell tanulnom. Senki le se szarta. "Bírd ki, iskolás vagy, ennyi az összes dolgod!" Nagyjából ezeket kaptam. :D
Esvány
2020. február 11. 07:31
"micsoda visszalépés, hogy a kortárs irodalmat nem kell tanítani" Nehéz is, mert kortársaknak szobrot, emléktáblát sem szoktunk állítani. A tananyagba kerülés meg mégiscsak ilyenfajta felmagasztalás. Meg aztán az iskolában nem szabad politizálni, akkor most hogy hogyan mondja el a tanár, hogy melyik kortárs író mikor, melyik oldalon áll, milyen világnézet vagy pillanatnyi érdek determinálja a mondanivalóját?
sztd
2020. február 11. 03:20
Esterházy jellemzően olvashatatlan. A posztmodern pedig nem kamaszoknak való. A kortárs írók nagy része emberi söpredék (mondjuk Esterházy éppen nem, csak ő meg...). Minek kellene kortárs irodalom?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!