Ennek a hiányzó 50 milliárdnak a kigazdálkodására fővárosi szinten nem sok esélyt látok. Interjú.
„Az összellenzéki együttműködés nagyon jól működött a kampány alatt, de azóta egyre szélesebb repedések jelentek meg az együttműködés falán, például a budafoki, csepeli, pesterzsébeti önkormányzatoknál.
A kampány alatt fegyelmezetten együttműködő pártok továbbra is lojálisak a közös ügy iránt és velem is. Nekem ezért minden nap meg kell dolgoznom, amit meg is teszek. De ami a kerületekben történik, azért a kerületi polgármesterek felelnek.
A fővárosi szekrényekből estek már ki csontvázak?
K.G.: Ipari mennyiségű szerződést kell átvizsgálnunk. Most kezdünk hozzá a cégek átvilágításához, amelynek nyomán eldől, hogy melyik társaság élére kell új vezetőt keresni. Az biztos, hogy a két holdingot, a városüzemeltetésit és a közlekedésit meg szeretnénk erősíteni. Az előbbi, a BVH vezérigazgatói pályázatát csütörtökön ki is írtam, a cégek vezetőit majd az új vezérigazgatóval együtt választjuk ki. A gazdasági társaságok többségénél szerintem vezetőcsere lesz. Várhatóan a BKK élére is új vezetőt keresünk.
A BKK első vezetőjét, Vitézy Dávidot megkeresték már ez ügyben?
Kevés nála alkalmasabb ember lehet erre a posztra, örülnék, ha pályázna.
Fontos kampányígéret volt a Liget-projekt leállítása. Egyelőre nem tűnik úgy, hogy megtorpant volna. A fővárosi beruházások viszont elakadni látszanak. A hármas metró ügyében hosszú várakozás után eredményt hirdettek, de a Lánchíd esetében nem. Mikorra várható ez? Az ajánlattevő cégek sokkal többet kértek, mint amennyivel korábban számolt a főváros. Honnan teremtik elő a hiányzó összeget?
K:G.: Jogos kérdés. Az új városvezetés eleve örökölt 150 milliárd forint adósságot, amelyre mint azóta kiderült, további 50 milliárd rakódik. Hiányzik ugyanis 20 milliárd a Lánchíd felújításához, 10 milliárd a hármas metró büdzséjéből és 20 milliárd az állatkert befejezéséhez. Erős kezdés. A Lánchíd csaknem kétszer annyiba kerül, mint amennyi pénz rendelkezésre áll. Mivel a rekonstrukció nem halogatható tovább, megpróbáljuk újragondolni a felújítás tartalmát, illetve megnézzük, hogy miképpen kapcsolódik ez a rakpartok és az alagút felújításához. De újra kellene gondolni a híd funkcióját is. Első körben az ajánlati kötöttség kitolása mellett döntöttünk, hogy ki tudjuk találni, hogy lefújjuk ezt a tendert és más műszaki tartalommal írunk ki egy újat, vagy megpróbáljunk plusz forrásokat bevonni. A hármas metró esetében nincs mozgásterünk, muszáj befejezni, bár nem vagyok meggyőződve róla, hogy valóban ért ez az arculati kezelés annyit, mint amennyibe kerül, és amilyen terhet jelent a városnak a vonal lezárása. Ide a tartalékkeretből toltunk be pénzt. Komoly fejtörést jelent az állatkerti biodóm, amelynek a befejezéséhez még 20 milliárd hiányzik. Az első közgyűlési döntés értelmében a Liget-projekt keretében új építkezés nem indulhat. A Zene Háza megépül, a Néprajzi Múzeum befejezéséről viszont még egyeztetnénk. Ennek a hiányzó 50 milliárdnak a kigazdálkodására fővárosi szinten nem sok esélyt látok. ”