„Valamiféle intellektuális magaslatról, emberi gőgtől vezérelve mutatják be csupán profánnak azt, ami egy közösségnek szent is. Történelmi folyamat ez, de amivé mára vált, az több mint egy esendő ember gyarlóságának és szerencsétlen életének hangos megnyilvánulása. Ez ma már a divatossá vált, a sznobság által is túlfűtött »szellemi környezetszennyezés«, aminek ha nem vetünk véget, elvész minden, ami emberré teszi az embert.
Minden ünnep egy-egy közösség szellemi és szimbolikus eseménye, amely az együvé tartozás jelképe is egyben. Az emberi közösségek olyan pillanatai ezek, amelyek megkülönböztetik az állatvilágtól, amelyek szellemileg kiemelnek minket a természetből. Nem véletlen, hogy mióta civilizáció van, létezik ünnep is, amelynek gyökere mindig is a transzcendensből eredt, így része volt mindennapi és szentségi hitünknek – bárhol is bármikor. Mindamellett az ünnepek nem csupán a jelenben, egy közösségben élő egyének közti szellemi kapcsolatot jelenítik meg, hanem a generációkon átívelő összetartozást is jelképezik.
Az ünnep így egyrészről történelmi, másrészről természetfeletti, harmadrészről pedig közösségi élmény, amelynek van anyagi és szellemi megnyilvánulása is.
Ilyen Magyarországon augusztus 20-a, amely az államalapítás, Szent István szellemiségének és a keresztény kultúrának ünnepe is. De elidegeníthetetlen részévé vált már egy jó ideje a tűzijáték és más egyéb »anyagban« megnyilvánuló formája. Szent és profán egyben. De ez így van rendjén. Hisz augusztus 20-ához hozzátartoznak Szent István intelmei, a nemzeti büszkeség megélése, a kenyérszentelés, a Szent Jobb felmutatása, a keresztények körmenete és a tűzijáték pompája is.
A liberálisok egyik jellegzetes tevékenysége már a felvilágosodás óta az, hogy az egyes történelmi hősöket lerángatják a szimbólumok szintjéről a koszos földre; az emlékezetes eseményeket pőre valóságukban, sokszor megalázó meztelenségükben, néha gúnyolódó stílusban írják le; és minden közösséget kinevetnek, amely az ünnep szentségét szeretné megélni és továbbhagyományozni. Azaz az egyes ünnepekhez kapcsolódó szellemiséget (a szentet) lerombolják, minden értéket kilúgoznak, és végül csupán a materiális valóságot (a profánt) kínálják helyette, mint a szerintük kizárólagos igazságot.