„A politikai hatalom hallgatott a roma nép szisztematikus, magas szinten szervezett, kegyetlen elpusztításáról, kiirtásáról. Áldozatszerep és a történelmi események felelősségvállalásának hiánya jellemzi a magyar történelemórákat és tankönyveket. A roma történelem, kultúra, irodalom főbb férfi és női alakjainak nem sztereotip reprezentációja egyáltalán nem, vagy csak nagyon kis számban jelenik meg a magyar közoktatási rendszerben és tankönyvekben. A nemrégiben elfogadott köznevelési törvény módosításának köszönhetően a magyar oktatási rendszer nagy valószínűséggel továbbra sem lesz képes inkluzívan, a legnagyobb magyarországi nemzetiség több évszázados, közösen megosztott történelmét tantervbe iktatva oktatni.
A történelemórák elvárása a magyar történelmi események, dátumok, személyek teljes ismerete, melynek a roma történelem, a főbb személyek és dátumok szintén számottevő részét képezik. Mégis, a mai magyar közoktatásban a romákról némi sztereotipikus megjelenítésen kívül szinte semmilyen tényszerű tudást nem adnak át.
Egy ideális világban, a tanulás közös, kölcsönös és megosztott értékek alapján történik, ahol nemcsak a többségi társadalom történelme, irodalma, kultúrája, hanem a társadalmat képező kisebbségi közösségek, ebben az esetben a roma nemzetiség történelme, kultúrája, irodalma és főbb alakjai egyaránt ugyanolyan mértékben megjelennek és képviselve vannak. Ennek hiányában a mai napon, a roma holokauszt 75. évfordulóján a mi felelősségünk biztosítani, hogy a magyar és roma történelem eme fontos eseménye ne merüljön feledésbe, és ne történhessen meg újra.”