Ebben komoly teljesítményt tud felmutatni, képes rezonálni a különböző társadalmi problémákra, pontosabban képes azokat a saját számára a leginkább hasznos módon keretezni. A magyar társadalom minden szempontból – gazdaságilag, politikailag, regionálisan – végletesen megosztott, márpedig egy ilyen helyzetben a fenyegetettség érzésének felerősítése rendkívül hatékony eszköz. A különböző ellenségképző diskurzusok többféle viszonyrendszerben is felépíthetők, majd a hatalom patikamérlegen kiszámolva adagolhatja, hogy szerinte éppen mely csoportok felől éri támadás a társadalmi többséget.
Ez szimpla politikai eszköz, vagy a kormányzati ideológia lényege? A kormány hisz is abban, amit kommunikál?
A végeredmény szempontjából sajnos mindegy. Lényegtelen, hogy átélésből, hitből élezi-e a társadalmi konfliktusokat, vagy csupán politikai megfontolásból. Amint a gyűlöletpropagandából fakadó intézkedések kormányzati szintre érnek, a motiváció másodlagossá válik.
De akad olyan kormányzati intézkedés, amelyről utólag kiderül, hogy legfeljebb kommunikációs hatása volt. A Stop, Soros! törvény nyomán például egyetlen fillér bevétel sem folyt be a civilszervezeteket fenyegető különadóból.
Csakhogy a Stop, Soros! lényege nem az adóbeszedés, hanem a civilszervezetek megbélyegzése, megfélemlítése, a működésük megnehezítése. Ez több puszta kommunikációs trükknél, súlyos hatású politikai döntés. Persze a saját tábornak szóló összerántó üzenet is fontos volt: a »mi« megvédése a külföldről finanszírozott, civileknek álcázott politikai ügynököktől.