Ilyen szempontból a Nemzeti Közszolgálati Egyetem jó képzést nyújt? Jó embereket „gyártotok”?
Véleményem szerint igen. A kérdés azonban összetett, mivel egyre gyengébb a beáramló emberanyag. Az egész oktatási rendszer egy kicsit anakronisztikus. Nem olyan ismereteket és készségeket fejlesztenek az általános és középiskolában, amik ma szükségesek. A digitális kompetenciák nem alakulnak ki teljes mértékben a Z-generációban sem. Attól, hogy én egy jó gamer vagyok még lehet, hogy az e-közigazgatást nem értem. Egy jó gamer is lehet funkcionális analfabéta. Továbbá hiányzik a műveltségnek egy jelentős része, ami ahhoz kell, hogy valaki megértse az ok-okozati összefüggéseket, a közigazgatás és adminisztráció lényegi elemeit. Húsz éve tanítok az egyetemen és azt látom, hogy egyre nehezebb olyan dolgokat elmondani, amik régen maguktól értetődőek voltak. Ugyanakkor vannak dolgok, amiket sokkal könnyebb elmagyarázni. Ez nagyrészt a digitális kultúrához kötődik... Hogy mennyire naprakész az, amit tantárgyanként tanítunk, eltérő. Egyes tantárgyak mind tartalmukban, mind módszertanukban elavultak. Az egyetemeken egyre inkább megjelennek az online kurzusok: mindenki akkor tanuljon, amikor akar; azt tanuljon, amit akar; és annyit tanuljon, amennyit akar.
Az egyetemen végzett fiatalok előtt milyen közigazgatási életpályamodell áll és ez mennyire versenyképes a versenyszférával?
Ez egyénfüggő. Húsz éve követem azt, hogy milyen hallgatókból milyen emberek lesznek, és azt látom, hogy azok csinálnak jó karriert, akik a versenyszféra és a közigazgatás között ingáznak.
A legfontosabb: az állam csókja elandalít.
Ez a versenyszférában veszélyes, mivel azok a cégek, akik sok állami megrendelést nyernek el, idővel elveszítik a versenyképességüket. Belassulnak, eltunyulnak, elhülyülnek. A köztisztviselőkre ez ugyanígy érvényes, függetlenül attól, hogy kötelező továbbképzési rendszer van. Ha beszorulok a közigazgatásba és ott dolgozom húsz évig, akkor könnyen abba a csapdába kerülhetek, hogy a versenyszférába kilépve a tudásom arra lesz elegendő, hogy egy McDonald's-ban alkalmazzanak szezámmag-szóróként. Függetlenül attól, hogy én részt vettem minden évben egy kötelező továbbképzésen. Amit én most mondok, az szembe megy a zárt életpályamodellel. Negyven év alatt végigmászni a szamárlétrát és nyugdíjba menni? Ez így nem működik. A tapasztalatok minél több helyről való begyűjtése és keverése fontos, mivel a közigazgatás mindig csak követni tudja a versenyszférát. Az innováció nem a közigazgatásban van. Sokkal hitelesebben tudom tanítani a folyamatmenedzsmenti feladatköröket, ha látom, hogy ez a versenyszférában és egy önkormányzatnál hogyan működik.
Hogyan segít a közigazgatás megreformálásában a Közigazgatási Ösztöndíjprogram?
A program célja az, hogy olyan tudású és képességű embereket csaljanak be az állami szférába, akik nem erre „tervezték” magukat. Külföldi egyetemekről, más szakokról jönnek, de nem a közigazgatásban szeretnének elhelyezkedni. Az állami szférában nagyon fontos az ilyen típusú tudás. Az már magában sikertörténet, ha pár évig bent maradnak. Lehet, hogy több nem is kell. Kimennek idővel a versenyszférába és lehet, hogy pár év múlva újra visszatérnek. Tiszta siker.
Ezek az ösztöndíjasok olyan tudást hoznak be, amit nem lehet akárhonnan összeszedni.
Azt soha nem szabad szem elől téveszteni, hogy specialistákra hatalmas szükség van. Az államigazgatási képzésben döntően generalistákat csinálnak, akik idővel mindenhez értenek, de valójában semmihez sem igazán. A specialisták legalább valamihez nagyon értenek, ez a nagy előnyük.
Kik a Közigazgatási Ösztöndíjprogram célközönsége?
A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen tanulók az éveik során már meg lesznek győzve, hogy az állami szférába kell menni. Vagy nem... Én, amikor elvégeztem a jogot, tudtam, hogy minden szeretnék lenni, csak jogász nem. Ez benne van a pakliban. Van, akit az élő példák győznek meg az államigazgatási szakok mellett. Ha én látom, hogy anyukám nem kap sérvet megerőltetés miatt önkormányzati dolgozóként, könnyen ott köthetek ki pár éven belül. A célközönség egyértelműen a külső hallgatók, akik nem az államigazgatási szakokról jönnek, más tudással rendelkeznek.
Térjünk vissza végül a sportra: mit üzensz azoknak, akik félnek lemenni a konditermekbe?
Hogy ne féljenek. Nagyon sok olyan előítélet van, ami káros, de láttam már egy-két termet, és nagyon sokféle ember van itt, 16 évtől 79 évig, vannak doktorok, vannak melósok. A klíma lényege, hogy megférünk egymás mellett. Együtt tudnak edzeni a rendőrök a börtönviselt fiatalemberekkel. A lényeg a közös munka.
A szellemi teljesítmény sokkal jobb, ha van fizikai is. Ép testben ép lélek.
Ha bejön a fitneszbiznisz, van arra esély, hogy otthagyod a mókuskereket?
Nekem az a szerencsém, hogy már a tápláléklánc tetején vagyok. A tudományos pálya nehéz, melós. Én már habilitáltam, nemsokára professzor leszek. A professzorok pedig hátra tudnak dőlni, és ha hülyeséget mondanak, akkor többnyire megbocsátják nekik. Az évek során már annyit beletettem, hogy ostobaság lenne kiszállni. Persze lehetséges olyan szituáció, hogy mégis. Húsz év után természetes, hogy vannak fásultsági tünetek egy oktatónál: bemegyek a péntek reggeli órára, a csapat egyik fele küzd, hogy túléljen; a másik felének a gondolatai már régen máshol járnak. Ezeken a napokon a terem jelenti a felüdülést.