„Csurka, ha jól tudom, már évekkel a bemutató előtt elkészült a Bálanyával, nehéz volt kiharcolnia a premiert. Ezen nem csodálkozhatunk, nagyon kényes a téma, nagyon kíméletlen és illúziótlan a prezentáció, már a korszak kritikusai is megérezték, hogy itt egy generáció vérre menő önvizsgálatát láthatják, igaz drámát tehát, az elgondolható legkomolyabb téttel.” Így méltatta anno Csurkát – a Beszélő!
Csurka erre a szintre talán csak a Deficittel tudott fellépni még egyszer, de drámáinak nagy része – mert igencsak termékeny is volt – a mai napig megállja a helyét: bemutathatóak, játszhatóak, érzékletesen jelenítik meg az individuum vívódásait, az értelmiség problémáit és sajátos különbékéit.
Fogalmazzunk egyszerűen, Csurka István remek író volt, akivel iskolai tankönyvekben és színpadokon kéne találkoznunk.
Ehhez képest köznapi reputációja a mai napig problémás, és még az ügyét felvállaló Új Színház sem játssza évek óta egy darabját sem, bizonyos családi, örökösödési viták miatt.
Csurka István – ahogy Donald Trump is – azzal lett pária a korábbi, kiváltságos helyzetéből, hogy azt, amit korábban szakmailag jelenített meg, átvitte a közéletbe is. Aki például egy kicsit is odafigyelt Trump korábbi interjúira, megnyilatkozásaira, tudhatta, hogy azok közül jó párat a republikánusok mainstream ága sem szívesen vállalna fel, annyira feloldódtak a baloldali kulturális katyvaszban. Aztán Trump nem csak fel merte vállalni, de még sikeressé is vált ezzel, a legsikeresebbé.