Ma újra Külügyi Tanács Brüsszelben
Úgy látom, tíz év nem volt elég ahhoz, hogy megismerjenek…
Egyetemisták kis bürokrácia-túrái.
„Az oktatással, felsőoktatással kapcsolatban alulbeszélt téma, hogy a hallgatóknak a tanulmányaik, kurzusaik mellett milyen, sokszor értelmetlenül bonyolult adminisztratív akadályokat kell leküzdeniük, nem is feltétlenül az egyetemen belül. Az szinte már közhely, hogy – az egyébként is megkérdőjelezhető közbeszerzéseken nyertes SDA Informatikai Kft. által tulajdonolt – Neptun nevű online tanulmányi rendszer, ahol a hallgatók olyan ügyeket intézhetnek mint a tárgyfelvétel, különböző kérvények leadása, vizsgákra jelentkezés, tanulmányaik során felmerült költségek (pl. diákigazolvány díja) kifizetése, nem hiánytalanul működik. Sokszor van leállás, karbantartás az oldalon, a hallgatók életében elő-előfordul, hogy a tanulmányi előadójukhoz kell fordulniuk, mert a Neptun »nem enged«, nem kínál fel olyan opciókat, melyre a hallgatónak elvileg szüksége lenne.
Azonban most néhány, Budapesten tanuló, vagy már végzett diákkal arról beszélgettem, hogy milyen konkrét procedúrán kellett átesniük, amikor ERASMUS ösztöndíjra akartak elmenni, vagy szociális támogatást szerettek volna igénybe venni, kollégiumi férőhelyért jelentkeztek, esetleg csupán a tanulmányaikat szerették volna befejezni, abszolválni. Ugyanis az, hogy a Neptun rosszul működik, a hallgatók számára is, az oktatók számára is mint egy mém létezik már: nem jó, ezt mindenki tudja, panaszkodni rá majdhogynem sikk, hallgató és tanuló között ez a legkisebb távolság. A szabályszerűen működő procedúrákat viszont nehezebb megkérdőjelezni, hiszen szabályszerűek. Először hát ismerjük meg őket!”