Az igazi kérdés az, valóban van-e bennünk ahhoz erő, hogy az elmúlt évtizedek dogmává merevedett szabály- és ízlésrendszerét levetkőzzük magukról és ennek értelmében cselekedjünk; vagy az iránymutatáson és a szükséges vitán túl csak annyira vagyunk képesek, hogy legalább a normalitás értékítéletét kimondjuk, de valójában ugyanolyan domesztikáltak maradunk, mint korábban?
Mert a probléma velejét felderítették. Azt az ájult, magából kifordult tiszteletet, amit a posztmodern művek kapnak meg bizonyos közönségtől azért, mert kitekerik a magyar nyelv alapvető szabályait, el kell utasítani. Úgyszintén az ezen művekkel szemben tanúsított áhítatot, amit javarészt az motivál, hogy érthetetlenségben és befogadhatatlanságban már odáig jutatták alkotóik a szövegeket, amikor az erre fogékony felvevőközeg már értéknek tartja.
Az abnormális ízlésficamhoz, a tárgyiasított lírához és a mondattalan mondatokhoz nekünk semmi közünk. Minél többen mondjuk ki és minél hamarabb, annál közelebb juthatunk a megoldáshoz.
Annak, hogy ez a korszellem elterjedhetett az országban – és komolyabb kitekintést most nem is tennék, csak az elmúlt évtizedekre koncentrálva –, alapvetően két oka van.
Az első ok az egyszerűbb. A kispolgári ízléssel megvert entellektüelek szent meggyőződéssel hiszik, hogy ami unalmas és érthetetlen, az jelent is valamit.
Sehol máshol nem mutatható ki jobban magyar viszonyok között a feltétlen és kritikátlan tekintélytisztelet, mint a művészetünkben.
Léteznek ama bizonyos nagy bölények, akik érinthetetlenek, és bármi is került ki kezeik közül, szent meggyőződéssel forgatták az arra méltóak.
A miértet mint kérdést, nem is igazán tette fel senki. Pedig ha valamit, hát ezt érdemes lett volna megszakérteni. Azért érték, mert adott korszak korifeusai sajátos ízlésficamunkban jónak találták? Esetleg nyolc darab ösztöndíj-osztogató német értelmiségi élvezettel forgatta? Ki tudja? A csápolók tömegének elég volt annyi, hogy azok, akiknek a véleményére adnak, elfogadják, mi több, propagálják ezeket a műveket. És a lájkolások összeadásából életművek születtek.
A második ok ennél összetettebb, ám nem meglepő módon a kádárizmus hozadéka. Aczél és köre ugyanis a ’70-es és ’80-as években lehetővé tették az írástudóknak, hogy ne a korabeli és annak előtti szovjet irodalom legyen az, amit tisztelniük és követniük szükséges, hanem lehetőségük volt a Nyugatot és annak köreit példaként venni.