Derszu Uzala karácsonya

2017. december 19. 09:27

Ha megpróbáljuk megérteni Derszu primitív szertartásainak lényegét, nagyon elgondolkodtató következtetésekre juthatunk.

2017. december 19. 09:27
Bogár László
Bogár László
Magyar Hírlap

„Hogy a fehér ember okossága, ami a világegyetem általa felismerni vélt rendjének oksági összefüggéseit vetítené rá mechanikusan az emberi lélek egész belső természetére, erkölcsi, szellemi világára, végzetes tévedésen alapul. Főként arra a tévedésre épül, hogy a mindent e mechanikus okságra visszavezető logika képes a fizikai élvezetek kielégítésére alkalmas anyagtömeg végtelen gyarapítására egy olyan véges és hihetetlenül finom, kényes, módfelett sérülékeny egyensúlyok bonyolult rendszerére épülő világban, mint a földi élet.

A film legcsodálatosabb jelenetei azok a történéssorok, amikor a nyugatias fehér ember elnéző és szánakozó mosollyal figyeli Derszu az emberen túli szellemvilággal zajló kapcsolatát, kommunikációját. Ám a váratlanul kiéleződő helyzetekben mégis csak rá kell döbbennie arra, hogy ezek az »irracionális« szertartások és az ezekre épülő cselekvéssorok sokkal mélyebben és tisztábban fejezik ki az emberi létezés lényegét, mint a fensőbbségében oly elbizakodott nyugatias tudomány.

Ha megpróbáljuk megérteni, vagy inkább átérezni Derszu primitív szertartásainak lényegét, nagyon elgondolkodtató következtetésekre juthatunk a huszonegyedik század emberére váró kihívások természetét illetően. A tajgavadász ugyanis, amikor elejt egy vadat, olyan három szellemi rétegű engesztelő szertartást visz végbe, amelynek lényegét a nyugatias modernitás görcsös igyekezettel törekszik nem létezőnek tekinteni, ám ennek az elfojtásnak a pusztító következményeit egyre kevésbé képes kezelni. E háromrétegű engesztelő szertartás első eleme a bocsánatkérés, annak belátása, hogy egy élet kioltásával a kozmikus rend szövetének roncsolását vittük végbe, és ez akkor is létbűn – és itt a lényeg –, ha bocsánatkérésünk során azt is megvalljuk, hogy saját belső rendünk fenntartása csakis így kivihető. Egy élet fenntartása tehát az anyagi világ alapvető törvényei szerint csak más életek kioltásával lehetséges. És éppen erre a szívszorító nagy létdrámára épül az engesztelő szertartás másik két eleme.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 26 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
marko11
2017. december 19. 23:06
Hatalmas film, értő írás! Kár, hogy ma már az ilyen film megbukna a pláza-mozikban.
matykox
2017. december 19. 22:29
Nagyon szép írás, elismerésem, Bogár úr! Az a szerep, amit évek óta vállal, bizonnyal a 3. létszint megélésével ér föl.
Gregorius
2017. december 19. 21:36
Derszu Uzaláról a szibériai vadászról és nyomkövetőről, ha jól rémlik Kurosawa készített egy kifejezetten jó filmet. Egyáltalában nem primitív, hanem a vadonnal együtt élő, azt tisztelő, nagy tudású, igazi ember, akit az a cári tiszt ( földmérő, geológus), akinek a kísérője is egyre jobban megért és tisztelni kezd. Talán Arszenyev írta róla a könyvet, de már rég olvastam.
kata56
2017. december 19. 18:07
Megköszönöm Bogár Lászlónak ezt a cikket. Nagyon nagyon köszönöm. A könyvet olvastam, a filmet láttam, mindkettő megrendítően gyönyörű. És igen, Karácsonykor nem ártana adni egy ilyen filmet, legalább a késő esti órákban.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!