Ha az áldozatról feltételezzük, hogy másként is cselekedhetett volna, miért nem tesszük fel ugyanezt az erőszaktevőről? Vagy azt gondoljuk, hogy vannak olyan csábító ingerek, amik hatására kénytelen valaki zaklatni a másikat? Ha az egyik oldalon elfogadjuk az ösztönös vagy tudatos cselekvést, akkor miért nem tesszük meg ugyanezt a másik oldalon is? A legnagyobb hiányosság a szexuális zaklatás tárgyalásakor szerintem az, hogy amikor az áldozatokat hibáztatják – mert olyan fajta felelősséget kötnek hozzá, mintha valamiféle szándékosság vagy előnyszerzés céljából elkövetett tudatos cselekvés lenne a háttérben – akkor sosem abból indulnak ki, hogy az áldozatok miért tették azt, amit az adott helyzetben. Pedig nem elég a történteket elemezni, fontos megérteni az egyéni mozgatórugókat is. Így azt, hogy egy adott élethelyzetben – ami lehet krízishelyzet vagy egy nagy lehetőségként felfogott helyzet – milyen eszközöket vetünk be. Mit hozunk otthonról, milyen repertoárunk van, mennyire tanítottak meg szüleink arra, hogy hol húzzuk meg a határt, milyen az önbecsülésünk, és ez alapján mit teszünk. Pofon vágjuk az illetőt, vagy elküldjük a fenébe, vagy épp nem tiltakozunk, mert félünk a következményektől vagy, úgy gondoljuk, más esélyünk úgy sincs.
»Más esélyünk úgy sincs«. Ezt hogy értsük?
Nagyon sok olyan fiatal lánnyal találkoztam a munkám során, akik életéből teljesen hiányoztak a pozitív visszacsatolások; nem kaptak semmilyen megerősítés a személyiségüket illetően, így azt tanulták meg: az egyetlen fegyver, amivel esetleg hatni tudnak a környezetükre, az a külsejük. Ezeknek a lányoknak nincs semmilyen hátterük, nincs stabilitásuk, nincs meg tehát az önbecsülésük alapja. És egy olyan konkrét helyzetben, amiben azt sugallják nekik, hogy nincs más eszközük, mint a testük, akkor bevetik azt, hiszen amúgy is úgy tudták, tapasztalták, hogy az az egyetlen esélyük.”