A képzett beteg – minden betegnek joga van a megfelelő tájékoztatáshoz!

2017. szeptember 08. 09:48

Valóban van tehát olyan vetülete az ellátás minőségének, a betegjogok érvényesülésének, amely nem kerül pénzbe.

2017. szeptember 08. 09:48
Nagy Gyöngyi
Kettős Mérce

„Az elv azóta persze kikristályosodott, és a jelenlegi magyar betegjogi szabályozásnak is alapját adja, az orvosi felelősség egyik legjobban és legtöbbször számonkért területe. Hogyan érhető azonban el, hogy a beteg megfelelően informált legyen? A felelősségi szabályok a kezelőorvosra hárítják ezt a feladatot, és persze elsősorban és jogilag valóban az ő kompetenciája felvilágosítani a páciensét egy sor dologról: érthető nyelven a betegség diagnózisáról és várható kimeneteléről, a terápiás és diagnosztikus beavatkozásokról, annak időpontjáról, kockázatairól, szövődményeiről, alternatív eljárásokról stb; folyamatosan, a teljes ellátás ideje alatt, kérdésfeltevést lehetővé téve. A tájékozott beleegyezés elve és számonkérése jelenti a kiegyensúlyozott – nem paternalisztikus, nem információs asszimetrián alapuló – orvos-beteg viszony alapját.  A mai magyar ellátórendszerben – ahogyan a fenti statisztika is mutatja – nem érvényesülnek maradéktalanul ezek a kívánalmak, annak ellenére sem, hogy tudományosan bizonyított, hogy az informált beteg jobban együttműködik a kezelése során, nem beszélve arról, hogy a stílusában is megfelelő kommunikáció olyan mértékben tudja befolyásolni az együttműködést, hogy azzal jelentős, egyes kutatások szerint 30 százalékos kiadás-csökkenés érhető el. Valóban van tehát olyan vetülete az ellátás minőségének, a betegjogok érvényesülésének, amely nem kerül pénzbe.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 2 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!