Békés megyét átugrotta a modernizáció

2017. szeptember 29. 09:37

Mire elkészül az M44-es, Békés megye a legjobb szándékokkal, programokkal és a legtöbb forrás hatékony felhasználásával sem állítható majd talpra.

2017. szeptember 29. 09:37
Bod Tamás
Magyar Narancs

„Ám van itt egy nagyobb probléma is. Békés megye megállíthatatlannak tűnő leszakadása, a megyék közötti rangsorban elfoglalt egyre rosszabb helyezése, a térség népességszámának drámai csökkenése egyszerre mutatja, hogy mekkora a baj a térségben. Összehangolt, kormányciklusokon átívelő fejlesztési tervekre és ezek hatékony megvalósítására lett volna és lenne még mindig szükség, hogy a súlyos helyzetbe került Viharsarok helyzete valamelyest javuljon. A terület- és közlekedésfejlesztés mellett szükség volna az egész megyére kiterjedő egészségügyi és oktatásfejlesztésre, a munkahelyteremtést támogató programokra és arra, hogy olyan klíma legyen Békésben, hogy ne folytatódjon a megállíthatatlannak tűnő elvándorlás. Ehhez évtizedek kellenek.

A rendszerváltás első éveiben Békés a megyék sorrendjében a középmezőny alsó felében foglalt helyet. Ma Borsoddal és Nógráddal az utolsó három hely egyikére csúszott vissza. Riasztó a népességszám csökkenése is: 1990-ben a Viharsarok lakossága 412 ezer volt, míg 2016-ban 347 ezer –  alig 25 év alatt 65 ezerrel csökkent az itt élők száma, ami több, mint a megyeszékhely, Békéscsaba teljes lakossága. Egy modellszámítás szerint 2017. év végére a csökkenéshez újabb közel 5 ezret hozzáadhatunk. Így a térség lélekszámcsökkenése a rendszerváltás kezdő évéhez képest 70 ezres lesz. (Persze, fogy az ország lakossága is, de messze nem ilyen mértékben. A fejlett és a fejletlen térségek között hatalmas népesedési különbségek vannak.) Békésben a legalacsonyabbak a jövedelmek, a lakosság elöregedett, a születendő gyermekek száma 100 ezer lakosra vetítve a legrosszabb mutatójú régiók közé tartozik, a népesség egészéhez és az aktív korúakhoz mérten itt az egyik legkevesebb a diplomások száma, az elvándorlás megállíthatatlan, az ingatlanok értéke zuhan, a falvakban és kisvárosokban a házak és lakások zöme eladhatatlan, az emberek egészségügyi és mentális állapota kétségbeejtő.

Úgyhogy mire elkészül az M44-es, Békés megye a legjobb szándékokkal, programokkal és a legtöbb forrás hatékony felhasználásával sem állítható majd talpra. Rezervátum lesz néhány szigetszerű, élhető várossal (Békéscsaba, Gyula, Orosháza, Szarvas). Vagyis az útfejlesztés késése akkora, hogy a majdani M44-es gyorsforgalmi út terület- és gazdaságfejlesztési szerepe alig lesz mérhető. Mindeközben a szomszédos Romániában már rég megtörténtek az ennél nagyságrendekkel jelentősebb közútfejlesztések, s ennek nyomán a külföldi befektetők telephelyek, zöldmezős beruházások ezreit hozták létre a népes és nagy fejlődési potenciált mutató Temesváron, Aradon, Kolozsváron és Nagyváradon. Köteles Lajos viharsarki társadalomkutató több mint 10 évvel ezelőtti vészjósló mondata, amely az egész Alföldre vonatkozott, a Viharsarokra leszűkítve így aktualizálható: a modernizáció átugrotta Békés megyét.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 30 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kundi
2017. szeptember 29. 11:45
Bezzeg, ha ti lennétek hatalmon, akkor ti néhány tízezer migránssal paradicsomot varázsolnátok ide ugye ?
ThunderDan
2017. szeptember 29. 11:24
Miért nem építettétek meg az M44-est 12 év MSZP-SZDSZ kormányzás alatt? Az pedig külön aljasság a cikkben, hogy bármiféle distinkció nélkül a Temesvár-Arad-Nagyvárad (!) vonalat (sőt, valahogyan még Kolozsvárt is belekeveri!) veti össze Békés megyével. Persze ez már-már megszokott manipuláció, de azért szögezzük le: az említett partiumi nagyvárosok mindig is húzóerők voltak, valószínűleg (talán Bukarestet leszámítva) ma is Románia legfejlettebb részéről van szó. Békés megye pedig mindig is rurális jellegű, agrárvidék volt, nagyvárosok nélkül.
khomeini
2017. szeptember 29. 10:52
Ez a nagyon hülye még nem ment át a határon Nagylak egyik oldaláról a másikra. Két évszázadot ugrunk vissza az időben Románia felé átlépve a határt. De Ártánd és Bors között óriási a különbség, az itteni oldal javára. Egyetlen román autópálya sem megy át a Kárpátokon, zsúfolt, életveszélyes utakon kell totyorogni az elkészült autópálya-szakaszok között. Ennyit a romániai útfejlesztésekről. A határ menti romániai városok fejlődése azzal függ össze, hogy ezek a városok voltak a régióközpontok fejlett iparral, míg a régió peremvidékei maradtak Magyarországon.
vendelin
2017. szeptember 29. 10:49
Apró szubjektív. A nyáron jártam Gyulán és Békéscsabán is. Mindkét város példásan tiszta, sok és gondozott parkkal, zöldfelülettel. Az emberek nyitottak, kedvesek, vendégszeretők. Őszinte meglepetésemre semmit sem tapasztaltam az előzetesen várt depressziós, komor, leépült hangulatból. Mindkét helyen, de különösen Gyulán szembeötlő volt a különféle nemzetiségek békés együttélése. Mindezzel nem azt akarom sugallni, hogy a cikk állításai hamisak, és minden rendben a Viharsarokban. Inkább azt, hogy nagy kár lenne veszni hagyni az országnak ezt a szimpatikus, jobb sorsra érdemes részét.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!