„Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Azért jöttem, hogy Tállyáról beszéljek. Bár, akárcsak a jó bornak, Tállyának sem kell cégér. Aki járt már Tokaj-hegyalja e csodálatos táján, tudja, hogy Tállyának nem kell védőügyvéd. A találkozások földje mindenkit elvarázsol. Ma mégis rám hárul a feladat, hogy a Tállyaiak nagykövete legyek. Mondhatnák, a meghívottak küldhettek volna szebbet, simabeszédűbbet, egy igazi Tállyait, ám mégis ma én állok itt – egy békéscsabai srác, akit Tállya mégis egy életre megigézett. Akárcsak a tősgyökeres Zempléni Árpádot, a XIX-XX. század fordulóján élt költőt, akiről Móricz Zsigmond azt írta, hogy „táltos szépségében és megrendítő magában ott áll a magyar irodalom legfőbb becse között.”
Nos, ezt a Zempléni Árpádot így varázsolta el szülővárosa: „Bejártam én az országot végig, / Rónák táját, kék hegyek vidékit, / S hogy bejártam, csak azóta látom, / Nincs szebb ország ezen a világon.” Hát tényleg nincs, Hölgyeim és Uraim. Az első egyetértési pontot bizonyára megtaláltuk. De haladjunk tovább. A csodálat után jöjjön az elképedés. Ahogy Zempléni Árpád, Móricz méltató szavai ellenére úgymond kiesett az irodalmi kánonból, úgy szorult ki a nagy történelmi tradíciókkal rendelkező Tállya a szocializmus évei alatt a magyar borkultúrából. Hát nem elképesztő, vagy sokkal inkább felháborító? Az a Tállya, az a Tokaj-hegyalja szorult margóra, amely legalább a XVI. század óta igézte meg a világot a királyi nedűvel. Az a Tállya merült feledésbe, amely három templomával, kúriáival, csodálatos pincéivel, földalatti pincelabirintusával, lélegzetelállító utcácskáival századok óta hívogatja az ide térőket.
Az ember elképed, felháborodik és ilyenkor születik meg és tör utat magának a dac. A dac, hogy ezt nem hagyjuk. Tállya dacos város. Dacol az idővel, dacol a történelem viharaival, dacol a természettel. Nem véletlenül van ez így.
Tállya igazi kuruc település.
Nemcsak azért, mert a Rákócziak birtoka és a felkelés főhadiszállása volt, hanem azért, mert Tállyát ma is igazi kurucok lakják. Rafinált kurucok. A Tállyaiaknak komoly legendáriumuk van. A helyiek úgy tartják, itt van Európa földrajzi közepe. Hol máshol dőlnének el a nagy dolgok, ha nem Európán közepén? A helyiek azt is mondják, hogy az itteni evangélikus templomban keresztelték meg a kuruc hagyományok nagy folytatóját, Kossuth Lajost. Kell-e ettől rebellisebb örökség? A helyiek derűs daccal vésték a Rákóczi kastély boltíves kapujára, „ha isten velünk van, ki ellenünk” („Si deus pro nobis contra nos”). Egy ilyen biztatás hogy is lehetne vesztes hagyomány? Itt még a a gombákat is megszelidítik.