„A PISA-felmérés kiábrándító eredményeinek megjelenése után egyre erősebbek azok a hangok, hogy az egész összehasonlító tudásteszt, amit az OECD háromévente elvégez a fejlett országokban, fölösleges és kártékony, a dühösebbek szerint tulajdonképpen liberális ármánykodás, aminek célja a magyar közoktatás lejáratása. Innen már csak egy lépés azt mondani, hogy Magyarországon ne legyen több PISA-teszt.
A felmérés kritikájának jelentős irodalma van, és számtalan megalapozott ellenérvet lehet felhozni a teszt eredményeinek túldimenzionálása ellen. Ám ha ránézünk a PISA-mintatesztekre, mégiscsak zavarba jöhetünk. Merthogy azok olyan egyszerű matematikai és természettudományos feladatokból állnak, amiket hétköznapi ésszel, különösebb háttértudás nélkül meg kellene tudnia oldani mindenkinek, aki szeretne betanított vagy közmunkánál magasabb szinten elhelyezkedni.”