„Az angol elnevezésből származó mozaikszó a túlmozgékonyság és figyelemzavar, az indulat, a külső és belső késztetésekre adott viselkedéses válasz kontrolljának zavarát takarja. Mindez az érzelmek szabályozásának és a célirányos tevékenységek megtervezésének és megvalósításának nehezítettségét is jelenti.
Ezek a gyerekek és felnőttek szétszórtak, szervezetlenek, szertelenek, szórakozottak, sokan közülük nagyon elevenek, indulatosak, türelmetlenek, egyesek kifejezetten érzékenyek. Gyakran nem képesek adottságaikat kibontakoztatni, céljaikat beteljesíteni.
Ráadásul segítség nélkül, további gondok bajok ütik fel a fejüket az életükben. Amennyiben nem részesülnek időben megfelelő támogatásban, szükség esetén hatékony kezelésben, elkerülhetetlenül pszichológiai problémák (alacsony önértékelés, motiválatlanság, a kortárskapcsolatok zavara), sokuknál életvezetési zavarok (munkahelyi, párkapcsolati, kriminalitás, balesetek), 80%-nál pszichiátriai kórképek (depresszió, pánik, függőségek), több, mint felüknél testi betegségek (elhízás, szív-érrendszeri betegségek) lépnek fel.
(...)
Mik a szokásos panaszok? A pedagógus szerint a gyerek nem figyel órán, nem fejezi be a feladatait, rosszul teljesít képességeihez képest, folyton kotyog, nyüzsög, csapong, elhagyja dolgait, álmodozik, nem tartja be a szabályokat, nem vagy alig irányítható. Otthon nem akar sem házi feladatot sem házi munkát csinálni, kerül minden erőfeszítést, halogat, túlérzékeny, mindenen bepöccen, agresszív, durva, feledékeny, dacos, nem vállalja a felelősséget dolgaiért — mindig más a hibás. Kisebb korában nem lehet vele boltba menni, több felnőttet is leköthet, lefáraszthat. Kamaszkortól kezdve sokuk inkább belül pörög, mint kívül, folyton jár az agyuk, a lányoknak a szájuk, de szétszórtságuk, egyenetlen teljesítményük, ingerlékenységük többnyire megmarad, és a másodlagos károsodásokkal együtt életminőségüket, kapcsolataikat negatív irányba befolyásolja.
(...)
A hiperaktív, figyelemzavaros gyerekek kivizsgálása és ellátása komplex, multidiszciplináris, különböző szakemberekből álló teamet, többféle különböző hatásmódú terápiát igényel. A Bethesda Gyermekkórház nemrég felújított és kibővített ADHD Ambulanciáján jelenleg javarészt részmunkaidős szakemberek dolgoznak, köztük gyermekpszichiáter, klinikai gyermekpszichológus, neuropszichológus, gyógypedagógus, családterapeuta, művészet-terápiás foglalkoztatói képzettséggel, alapvetően pedagógiai alapvégzettségű és ráépített mentálhigiénés képzettséggel rendelkező mentálhigiénés asszisztensek. Emellett egy számban és lelkesedésben jelentős önkéntes pszichológus-csapat is támogatja a szakmai munkát. Szeptember 17-én indult az első támogató csoport ADHD-s gyermekek szülei számára. Korábbi ill. külső tapasztalatok alapján ezekből később önsegélyező szülői csoportok is kialakulhatnak.”