Az írás eredeti változata a Demokrata hetilapban jelent meg.
„Mi visz rá egy Európában született, vagy kínok-keservek árán ide érkezett muszlim fiatalt arra, hogy öngyilkos merényletet kövessen el vagy egyéb támadással rohanjon bele a biztos halálba? A keleti kollektivizmus és vallásosság a nyugati individualizmussal vegyítve a posztmodern társadalmak virtuális világában gyilkos koktélt alkothat.
Két ausztrál kutató, Martha Crenshaw és Ramón Spaaij vonatkozó tanulmánya szerint az elmúlt időszak európai terrortámadásainak elkövetői közül többen személyiségzavarral, kényszerbetegséggel és szorongással küzdöttek, melyek mellett ötből négyüknek korábban súlyos depressziója is volt. Az ansbachi szíriai pokolgépes merénylő például labilis idegállapotú volt, a nizzai tunéziai teherautós gyilkos pedig korábban idegösszeroppanáson esett át. Ezt erősíti meg az európai rendőrségi együttműködési szervezet statisztikája is, mely szerint a 2000 és 2015 között magányos farkasként jegyzett terroristáknak korábban 35 százalékánál diagnosztizáltak mentális problémákat.
Mindez azonban csupán az érem egyik oldala, mely korántsem nyújt átfogó magyarázatot arra, miért rohan önként a halálba egy jóléti társadalomba beleszületett, vagy oda keserves erőfeszítések árán bejutó muszlim fiatal.
Ami a téma vallási vetületét illeti, tudni kell, hogy Kelet és Nyugat vallásossága alapjaiban különbözik egymástól. Míg a nyugati ember hisz Istenben – ha valóban hisz–, és nem nagy meggyőződéssel reménykedik a túlvilágban, addig egy vallásos környezetben szocializálódott muszlim (vagy akár keleti-keresztény) számára Isten léte cáfolhatatlan tudás tárgyát képezi. Ezt a muszlimok hitvallásukban (shahada) tanúsítják is. A sokszor tévesen hitnek fordított arab szó, az »iman« pedig valójában nem a nyugati értelemben vett bizakodást, hanem a bizonyosságot jelenti.
Ugyanilyen tény számukra a túlvilág léte is, a paradicsom pedig minden hívő számára az elérendő végső cél. Az oda vezető út persze nem mindenki számára azonos. A kollektív társadalmakban ugyanis a vallás és a kultúra, pontosabban a vallás szabályai és a közösség normái sokszor összemosódnak. Egy muszlim számára tehát nem egy univerzális iszlám, hanem konkrét közösségének vallásértelmezése mondja meg, hogy jó vagy rossz ember-e, hogy a menny vagy pedig pokol lesz a jussa. A közösség normái így komoly visszatartó erőt jelentenek a potenciális renitenseknek.